SummerBoost 2018 - vecka 1 och 2
Andra veckan av SummerBoost 2018 (med CRfitness) lider mot sitt slut och jag tänkte att det kunde vara dags för en uppdatering om hur det går.

Upplägget är alltså 6 veckor med kost- och träningsprogram från CRfitness, samt en sluten och väldigt härlig Facebookgrupp där vi deltagare kan peppa varandra och ställa frågor till flertalet coacher med utbildning och erfarenhet inom kost, träning m.m. En kickstart inför sommaren helt enkelt. Mitt mål har ingenting med vikt att göra överhuvudtaget, utan jag hoppade på för möjligheten att få lite ny träningsinspiration och för att jag länge varit nyfiken på hur det är att följa ett kostschema.

Hur det går då?
Träning: Tyvärr har jag sedan halvmaran för en vecka sedan en otäck skavsårsblåsa på min ena häl, vilket har hindrat mig nästan helt från både vardagsmotion och träning denna vecka. Lite trist, men första veckan gick desto bättre med minst 30 min promenad per dag samt hemmaträning från de medföljande träningsprogrammen. Faktiskt så är jag överraskad åt det positiva hållet när det gäller just hemmaträningen, riktigt grymma pass som gett träningsvärk trots att de endast innehållit kroppsvikt. Testa även ett pass ur programmet med fokus rumpa, och även det får tummen upp. Så snart min fot har läkt så ska jag testa pass ur programmet för gymträning också.

Kost: När det gäller kost så har jag i vanliga fall en rätt avslappnad inställning till mat. Det har aldrig varit ett problem för mig, utan jag äter vad jag vill äta och när jag vill äta. Unnar mig, men försöker hålla någorlunda bra vanor på vardagarna. Ärligt talat så har det aldrig bekymrat mig för jag har aldrig mått dåligt över det och har alltid varit viktstabil oavsett vad jag ätit. Jag är inte 100% stenhård nu när jag äter enligt kostschemat heller, utan har t.ex. ätit hemgjord pizza, druckit ett glas vin och knaprat chips nu i helgen. 
Till största del följer jag ändå schemat och är lite i chock över hur mycket jag ska äta för att täcka mitt energibehov. En rejäl frukost, lunch, middag och tre stycken mellanmål ska jag få i mig under en dag och det är faktiskt inte så enkelt. Jag hinner inte ens bli hungrig däremellan, men å andra sidan fattar jag ju poängen med det för jag får inga energidippar eller sötsug. Lite krångligt är det på jobbet där det kör ihop sig lite med tiderna för målen, men jag har fått lösa det genom att slå ihop en del av dem så att det blir färre men större mål så att jag ändå har fått i mig ungefär det jag ska under dagen.
Jag gillar det hur som helst och är väldigt motiverad till de här fyra återstående veckorna. Jag kommer fortsättningsvis att göra som tidigare och försöka vara strikt i veckan, men fuska lite på helgen. Är man ute efter viktminskning kan man såklart inte göra det, och kanske heller inte byta ut de rekommenderade livsmedlen (t.ex potatis/ris mot pasta, vilket jag har gjort nu i veckan), men för mig som mer är ute efter de bra vanorna fungerar det fint. 

Ny uppdatering kommer när nästa vecka passerat.

Exempel på en middag helt i enlighet med kostschemats riktlinjer (baserat på mitt energibehov). 140 g potatis, 130 g grillad fläskytterfilé, 170 g grönsaker och 2 (rågade) matskedar sås gjord på lättcreme fraiche och sweet chilisås.

Drömklänning
Sommaren närmar sig och det innebär att också examen- och studenttider samt säsongen för sommarbröllop ligger runt knuten. Alltid en bra ursäkt för inköp av fina sommarklänningar och som en slump, faktiskt på väg till Claes Ohlson med familjen för att inhandla ljusslinga till altanen, råkade jag få syn på en helt magisk klänning i ett skyltfönster idag. 

Drömmigt ljusrosa är helt min melodi, och bästa av allt så är det tre plagg i ett. Trippla användningsområden alltså, tokbra tycker jag då finklänningar annars bara blir hängande i min garderob... Hopp in i provrummet bara och med hejarop från både familjen och butiksexpediten så blev det ett köp. Perfekt till bröllopet vi ska gå på i början av juni! Alltid skönt att vara ute i god tid när det gäller sådant. Nästan så jag skulle vilja gifta mig i den själv. Om det nu hade varit aktuellt alltså!😉

(null)

Spetstoppen är avtagbar och kan alltså användas separat till linne och byxor, och klänningen kan användas utan toppen och blir då en mer vardagssnygg look. Eller båda tillsammans till en finare tillställning. I love!❤️ (Från KappAhl)

Första stegen
Det tog lång tid innan hon överhuvudtaget förflyttade sig. Ännu längre innan hon kröp. Därför tänkte jag mig att det skulle ta ett bra tag till innan det här med att gå ens skulle bli aktuellt. Jag själv gick inte förrän vid ca 1.5 års ålder nämligen. 

Häromdagen fick jag ändå rapport hemifrån om att hon tagit några stapplande steg och visst gjorde hon det även på kvällen när jag kommit hem från jobbet. Vingligt och max tre åt gången innan fallet kommer, men hon går. Stora tjejen! Det dröjer nog inte alls många dagar förrän hon hittar balansen ordentligt. Perfekt då att jag i veckan kompletterade hennes skogarderob med två par stadiga lära gå-skor från Kavat. Heja Selma! Vi gissar att hon lärt sig gå ordentligt till midsommar.

Hur det kändes att missa de allra första stegen? Klart att jag hade hoppats att det skulle ske när jag var med, men jag blev faktiskt inte alls ledsen som jag trodde att jag skulle bli. Mest bara glad och stolt ärligt talat. Duktiga tjejen!

(null)