Sara Nilsson

Lyxig frukost

Publicerad 2016-01-31 20:03:18 i Allmänt,

Söndagen började bättre än bäst. Med en grym frukost alltså. Jag är ju en frukostmänniska om nu någon missat det. Dagens bästa mål enligt mig. Men det är inte alltid man orkar anstränga sig såhär, men oj vad gott! Äggröra och bacon tillsammans med färskpressad apelsinjuice direkt från pressen. Mm! Himla enkelt egentligen.

Resten av söndagen har fortsatt lika bra. Veckohandling, promenad, mamma och pappa här på fika och sedan ett träningspass som grädde på moset.

Hoppas att ni har en bra söndag!

Att springa utomhus

Publicerad 2016-01-30 14:31:35 i Allmänt, Träning & hälsa,

Löpning + Yoga var vad det stod på dagens datum i mitt träningsschema. Planen ändrades radikalt när Actic skickade ut ett mejl om att Yogan ersätts av 45 minuter Core (pga sjukdom) igårkväll. Core gillar jag ju, så jag bestämde mig för att gå ändå. Det var bara det att Actics core-pass normalt sett är 25 minuter långa, vilket innebar att detta pass blev som två vanliga. Puh! Stackars mage.

Väl hemma letade jag fram min winter running-outfit och gav mig ut på första rundan utomhus för i år. Vilken känsla! Jag visste inte ens att jag saknat det förrän jag tog de första löpstegen. Frisk luft och lätta steg. Något helt annat än löpbandet där jag ofta upplever att jag känner mig ganska tung och klumpig. Till och med regnet kändes uppfriskande.

Nu ska jag njuta och ta det lugnt resten av dagen. Ikväll väntar middag på stan. Trevlig lördag på er!

Barnvakt

Publicerad 2016-01-29 20:25:57 i Allmänt,

Jag har längtat hela veckan efter fredag, och inte bara för att det är härligt med fredag utan för att jag fått äran att vara barnvakt åt sötaste Elvira i ett par timmar efter jobbet. Denna snart 6 månader gamla tös är otroligt söt och charmig kan jag tala om. Så himla mysig eftermiddag, som alltid när man får tanka bebisgos. Höjdpunkten var helt klart att hon slocknade i min famn. Eftersom jag inte hade hjärta att lägga ner henne ifall hon skulle vakna då så lär jag ha träningsvärk i hela överkroppen imorgon, men det var värt krampen för den mysiga halvtimmen. Åh!

Trevlig fredagkväll på er!

PT

Publicerad 2016-01-28 20:15:21 i Allmänt, Träning & hälsa,

När Actic hade öppet hus för ett tag sedan så satte jag upp mitt träningsmål på väggen. Att komma i bra löparform inför Stockholm Marathon i juni. I helgen blev jag kontaktad av en personlig tränare vars ena specialitet är just löpning, så idag körde jag ett PT-pass med honom efter jobbet. Det kändes som att jag ändå har rätt bra koll på vad jag ska fokusera på i min träning, men det var roligt att få det bekräftat samt att få en del tekniktips och nya övningar.

Från och med nu kommer jag att köra det här nya styrkeprogrammet med fokus på främst ben, bål och rygg, vilket är de muskelgrupper som är viktigast för ett bra löpsteg och en bra hållning under längre löppass. En gång i veckan är tanken, varvat med löpning, rena benpass och rörlighetsträning. Kul med lite nytt!

Första semlan

Publicerad 2016-01-27 08:27:37 i Allmänt,

Jag har nog varit sugen på semla ett bra tag när jag tänker efter, men igårkväll blev det äntligen dags. Mmm! Jag svängde förbi Amarant efter jobbet och så kom Ronja och Amanda förbi och mumsade. Galet gott. Nästa gång vi ses kan det vara så att vi tänker testa nutellasemlan. Jag tycker ju i och för sig att mandelmassan är det godaste i semlan, men nutella är ju inte tokigt heller så det kan absolut vara värt att testa. Finns på Mocca Deli är i stan.

Nu ska jag göra mig redo för jobb. Lång dag med en halvtimme övertid följt av kvällsmöte väntar...

Kvällis

Publicerad 2016-01-25 21:50:38 i Allmänt,

Ibland blir jag sådär genuint lycklig av knäppa saker. Som när man delar en avokado och den här fullkomligt perfekt. Fin grön färg och perfekt mogen. Ett riktigt hallelujah-moment. Nog för att jag är rätt bra på att klämma mig fram till de bra, då jag ätit min beskärda del i mina dar, men det är alltid lite utan ett lotteri. Denna gång hade jag alltså lyckats, så nu ska jag hugga in på mitt absoluta favoritkvällis: Finn Crisp med mosad avokado och örtsalt.

Dagen har varit min första arbetsdag efter semestern och jag hade turen att få en mjukstart med planeringsdag. Ett gympass på det och sedan har jag inte hunnit så mycket mer. Spännande att se om jag kan gå imorgon... Stackars ben.

Tillbaka till verkligheten

Publicerad 2016-01-24 22:16:59 i Allmänt,

Då var man tillbaka till vardagen igen, på gott och ont. Mysigt det också, kan jag tycka, och egentligen så är en vecka helt lagom att vara ledig. Fast jag ska inte ljuga, tanken att "precis nu kunde vi ha kört water aerobics" eller "nu hade jag nog suttit på balkongen i eftermiddagssolen med en frozen strawberry daiquiri i handen" har flugit genom huvudet under dagen. Oh well. Istället har det blivit sovmorgon, krukshopping, lunch på stan, veckohandling, tvättning, matlagning och myskväll framför tvn. Inte helt tokigt faktiskt.

Hoppas ni haft en fin söndag och helg. Nu är det läggdags här om jag ska orka upp till jobbet imorgon. Godnatt på er!

Instagram i veckan

Publicerad 2016-01-23 11:34:50 i Allmänt, Resa,

Om ungefär en halvtimme hämtar bussen oss här på hotellet för att ta oss till flygplatsen. Vi landar hemma i kylan ikväll och passar därför på att njuta av solen en sista stund nu.

Här kommer de bilder som hamnat på instagram den senaste veckan. Glöm inte att följa @niilssonsara.
Jag tokgillar idén med sand vid en pool.
Den obligatoriska ben+sangria vid poolkanten.
Hur mycket mat man än äter och hur mätt man än är så får man alltid, alltid plats med efterrätt.
Workout with a view.
Poolhäng.
En bättre översiktsbild på strand-poolen.
Efter poolhäng kommer balkonghäng.
Sushi.
Mera poolhäng.
Träna på semestern är toppen!
Ungefär vad vi gjort om dagarna här. Rolig bok förresten, tips.
Glass varje dag!
Strawberry daiquiris. Varje kväll innan middag.

En sista hotellfrukost. Rond ett, ska tilläggas.

Ice cream o'clock

Publicerad 2016-01-22 16:04:02 i Allmänt, Resa,

Det är fredag och klockan har slagit glass! Det gör den förresten rätt ofta här. Minst tre gånger per dag, varje dag. All inclusive är inte dumt alls på den punkten faktiskt. Bara att hämta, glass, dryck, snacks i Minimarket när man är sugen. Det är lite som Jimmy har det hemma. Jag handlar hem och han går och äter. Hehe. Himla skönt är det hur som helst, och vi njuter till max här eftersom det är sista dagen. Jag kommer sakna alltihop, träningspassen, maten, poolen, värmen, sangrian. Rubbet.

Life right now

Publicerad 2016-01-21 19:00:32 i Allmänt, Resa,

Det är sådana här tillfällen man skulle vilja ha en pausknapp i livet. Vi åker hem på lördag vid lunch, och jag vill inte. Home sweet home, som det heter, men jag är inte ett dugg sugen på kyla och snö. Det räcker om ni frågar mig. Får jag ingen vit jul så kan det nästan lika gärna vara... Temperaturer under -10 är i alla fall inte ok. Ljuset i tunneln är dock att det faktiskt verkar bli plusgrader efter att vi kommit hem, så det hoppas vi på. Så länge ska jag njuta järnet här borta. Sol, bad, drinkar, god mat. Livet är rätt bra just nu!

Promenad

Publicerad 2016-01-20 19:36:16 i Allmänt, Resa,

Idag gav vi upp poolandet en liten stund tidigare än vanligt och gick ut på en promenad. Även om detta är en resa med syfte att egentligen göra ingenting, så kan det ju vara trevligt att faktiskt ha sett lite av Gran Canaria mer än bara hotellområdet. Vi hade till och med tur att gå rakt på en "Panorama View point" med utsikt både utåt havet och inåt land, samt en golfbana och något som kanske var en öken? Himla vackert, så det får kanske bli någon mer promenad en annan dag.

Water aerobics

Publicerad 2016-01-19 18:37:28 i Allmänt, Resa, Träning & hälsa,

Såhär taggad är man när man just ska till att köra Water aerobics. Varje dag klockan 12.30. Det är jag, Jimmy, en drös pensionärer och en galet peppig instruktör. Överraskande jobbigt är det också. Koreografin som ser löjligt enkel ut på land blir tusen gånger tyngre i vattnet, så nog ger det något alltid. Om inte annat så får vi ett trevligt avbrott från dvalan vid poolkanten.

Nu är det balkongen som gäller. Och frozen strawberry daiquiris. Mums!

Italian och yoga utomhus

Publicerad 2016-01-19 11:30:27 i Allmänt, Resa, Träning & hälsa,

Bara ben och ballerinas i januari känns alltid som en riktig lyx. Klänningen är en av mina favoriter, från Baum Und Pferdgarten. Skorna är ett av mina två par Flattered för utomhusbruk. Sköna och fina i en härlig kombo.

Temat på gårkvällens buffé var italienskt. Så mycket gott! Vi brukar vara lite anti buffé-mat, ofta smakar det inte så mycket eftersom det ska passa alla, men här är det helt okej. Himla bekvämt att äta lite när man känner för det, och slippa leta bra restauranger (även om det också såklart har sin charm). Tack vare att detta är ett vuxenhotell så kan de ju faktiskt också krydda på maten ordentligt, till skillnad från på barnhotellen. Vi är nöjda.

Nu på morgonen har jag varit på yoga, utomhus på en gräsmatta. Jag är så himla glad att jag upptäckte yoga under förra året, för det är verkligen underbart när man lär sig att uppskatta det. Man får ett lugn i kroppen som är svårt att hitta någon annanstans, och jag lämnar alltid passet med en känsla som liknar den när man fått massage. Skönt. Att sedan göra det utomhus är verkligen något extra. Actic körde ju några utomhus-pass i somras och jag håller tummarna för att det blir av även i år. Min favoritdel på hela passet är faktiskt avslappningen i slutet, när man istället för att ligga och blunda i ett mörkt rum kan ligga och kika på den klarblå himlen och molnen som rör sig. Ett sådant ögonblick som man inte riktigt vill ska ta slut.

Fin tisdag på er.

Bästa starten på dagen

Publicerad 2016-01-18 10:27:38 i Allmänt, Resa, Träning & hälsa,

Jag valde att starta dagen på bästa möjliga vis. På gymmet. Riktigt skönt att röra lite på sig efter en heldag i solstolen och innan dess en dag sittandes på ett flygplan. Det fick bli en liten mjukstart med en halvtimme på löpbandet bara. 5 min powerwalk, 20 min löpning, 5 min powerwalk. Helt lagom sådär innan frukost. Gissa om äggröran, pannkakorna och frallan smakade extra bra efteråt?!

Nu ska vi strax kila ner till poolen här. Ha en fin start på veckan!

By the pool

Publicerad 2016-01-17 18:30:06 i Allmänt,

Livet på en pinne här. Sol, bad, sangria, bra musik i lurarna varvat med en bra bok. Varför bokade vi inte två veckor när vi ändå höll på?

Vädret är fantastiskt, verkligen över förväntan måste jag säga. Jag hade någon bild av "svensk sommar", och ärligt talat hur kul brukar den vara? Men temperaturen ligger på runt 25-28 grader och det fläktar sådär perfekt så att man kan hänga i solen utan att storkna. Perfecto!

Vi har kört en riktigt lugn dag utan ett enda måste, men imorgon är jag taggad för morgonträning på gymmet och water aerobics innan lunch. Träna på semestern är kanske big no no för vissa, men jag älskar det. När annars har man tid att morgonträna?!

Hola från Gran Canaria

Publicerad 2016-01-16 15:58:53 i Allmänt, Resa,

Vi är framme och allt har gått smidigt. Temperaturen här på Gran Canaria ligger på 28 grader, så vi kan inte klaga. Hotellrummet var urfint och eftersom hotellet är barnfritt (Sunprime Atlantic View) så är det lugnet självt. Baguette och sangria vid poolen är det som gäller nu. Lovely!

Mot Arlanda!

Publicerad 2016-01-15 15:26:44 i Allmänt,

Första hela arbetsveckan det här året är avklarad och nu sitter vi i bilen på väg till Arlanda. Imorgonbitti byter vi minusgrader mot plusgrader och det ska bli så otroligt skönt. Kan knappt vänta tills dess.

Vi valde att åka idag pga väglaget och så bor vi på Clarion Arlanda, precis som när vi åkte till London i oktober. Himla smidigt, framförallt det här med att kunna sova ordentligt istället för att kliva upp mitt i natten och åka. Nu slipper vi vara toktrötta under vår första dag på Gran Canaria. Dessutom får vi nu en mysig kväll på hotellet. Planen är ett träningspass innan middag och sedan Fångarna på fortet på hotellrummet.

Önskar er också en härlig fredgakväll!

På min önskelista

Publicerad 2016-01-13 20:04:02 i Allmänt, Inredning,

Min födelsedag är långt borta, men en liten önskelista har man väl alltid? Sådant där som man bara vill ha och måste få unna sig ibland. Två nytillskott på listan dök upp när jag scrollade igenom instagram tidigare idag. Omaggio-vasen från Kähler med ränder i pärlemor är en nyhet som börjas säljas i april och jag tycker den är så himla fin.
Nästa grej är att Skultuna släpper några av sina mest populära ljusstakar i silver i mars. Äntligen! Som jag har velat ha Liljan (till vänster i bild) i silver! Mässing är himla fint, men jag är rädd att det är en hype som man kommer att tröttna på efter ett tag... Silver känns mer klassiskt och hållbart i längden. Vi får se om det blir köp framåt våren.

Bubbies

Publicerad 2016-01-12 19:42:57 i Allmänt,

Testat Bubbies? Som den sanna glassälskare jag är så kunde jag inte motstå att köpa hem ett gäng när jag hittade dem på Ica Maxi här i stan. Det fanns minst tjugo olika färger som då är olika smaker, så det var bara att välja och vraka. Jag tog några olika, men har än så länge bara smakat dessa tre som är mint, jordgubb och hallon med vit choklad.

Förresten, Bubbies är alltså glass som ser ut som små kakor, för den som aldrig sett dem tidigare. Gräddglass omgiven av sötad rispasta (kallad mochi). Svårt att säga vad jag tycker om dem dock. Det kan vara att jag väntade lite för länge innan jag åt dem (dvs tog god tid på mig att slita fram systemkameran för att fota dem i tusen olika vinklar.…), men jag upplevde att rispastan blev lite slemmig. Tänk fryst marsipan som tinat. Jag får ge de två sista Bubbiesarna som ligger och väntar i frysen en chans och se om de faller mig bättre i smaken direkt från frysen!

20 km

Publicerad 2016-01-11 18:27:39 i Allmänt, Träning & hälsa,

= 20 km !
Jag kände mig lite krasslig igår (läs bakis), så förväntningarna på dagens löppass var lika med noll. Jag knåpade ihop ett provisoriskt träningsschema häromdagen, för att lättare ha koll på att jag får in de pass jag behöver göra såhär med mindre än 5 månader kvar till marathon, och på dagens datum stod det 19 km löpning. Tänkte att jag kör väl på så länge jag orkar, och konstigt nog så är det alltid då som det går som allra bäst...

Eftersom maxtiden på löpbanden är 97 minuter (plus 2 minuter cool down) så fick jag dela upp passet i två delar, en på 16 km och en på 3 km, med 2 minuter gångpaus och vätskedepå däremellan. Inte så tokigt egentligen, svårt att dricka ordentligt under tiden man springer. Dock kändes det så fjuttigt att vara så nära 20 km att jag la i en högre växel och sprang en extra kilometer. Skulle ljuga om jag sa att mina ben inte var ömma just nu, men det var det värt.

Nästa mål blir halvmarathon/21 km om två veckor.

Ronja 25 år

Publicerad 2016-01-10 19:09:56 i Allmänt,

Först ut i skaran att fylla 25 år var alltså Ronja och det firades med middag och utgång. Supergod mat och en riktigt trevlig kväll hade vi! Vad som slog mig var att jag inte har en susning om när jag var ute senast?? Bortsett från middagar och afterworks så var det hundra år sedan tror jag. Med tanke på att jag vaknade 11.30 idag så kanske det är tur att det inte händer oftare hehe.

Efter en riktigt lugn söndag, med en hel del tid i soffan så börjar jag i alla fall känna mig laddad för den kommande arbetsveckan. Det blir strax en film och så ska jag prova på Bubbies för första gången. Återkommer med vad jag tyckte. Fin kväll på er!

Kalas-lördag

Publicerad 2016-01-09 12:52:21 i Allmänt, Träning & hälsa,

Actic City här i stan firar 3 år idag och det firas med mängder av gruppträningspass och bra erbjudanden. Jag bokade in mig samt lillebror+flickvän på Dynamic Flex (mitt nya favoritpass) och ATC. Laddade med en god frukost och en True innan och nu är det fullt ös som gäller. Flexen är avklarad, vilket innebär 45 minuter paus innan nästa pass så vi passar på att hålla igång med lite magträning och crosstrainer under tiden.

Ikväll ska jag på nästa födelsedagskalas. 2016 är året då jag och mina jämnåriga fyller 25 år och först ut är Ronja som ska firas ikväll. Woop woop!

Rosenskärm

Publicerad 2016-01-07 16:17:14 i Allmänt, Inredning,

Här ser ni mitt nuvarande projekt att hålla vid liv. Det är egentligen knappt schysst att ta in växter här hemma med tanke på hur snabbt de brukar dö och åka i soporna... Men jag ger mig inte. Rosenskärm eller Medinilla är en himla fin växt tycker jag. Dock svårskött enligt många, vilket är lika med ingen växt för mig. Men så fick jag tips om att Ica Maxi säljer dem billigt just nu (99 kr), och då kan det vara värt att ge den en chans. Om den är fin fram tills att vi åker på semester så är jag rätt nöjd, sedan lämnar jag över den i någon annans händer och får någon annan än mig själv att skylla på. Brilliant.

Ledig mitt i veckan

Publicerad 2016-01-06 17:21:09 i Allmänt,

Knepigt att vara ledig på en onsdag, veckodagarna liksom flyter ihop och man har noll koll. Det känns som söndag, fast halva veckan inte ens har gått?? Fast å andra sidan, vilken dag är bättre att vara ledig än lill-lördagen? Jag har passat på att hänga i Laminon större delen av eftermiddagen med en bra bok och unna mig en kvarbliven saffransbulle och en kopp julkaffe från Kahl's. Det gör jag dessutom med gott samvete efter ett träningspass med lillebror+flickvän. Marklyft, benböj och mage stod på schemat, så jag förväntar mig en hemsk träningsvärk imorgon.

Nu ska jag ta tag i lite städning innan det är dags att börja med middagen, som ikväll blir tacos. Jag har längtat i flera dagar! Ha en fin kväll!

Första tulpanerna

Publicerad 2016-01-05 18:17:03 i Allmänt, Inredning,

Vasen Iris i grått från Svenskt Tenn är fortfarande en favorit, och just nu pryds den av ett litet fång tulpaner. Jag var sugen redan innan jul, men jag vet inte om vintriga tomtar och våriga tulpaner är en så vinnande kombo? Nja. Nu när julen ligger bakom oss och vi har ett nytt år att se fram emot så kändes det lite mer rätt. Årets första tulpaner alltså. Och vet ni vad jag mer längtar efter? Semlor. Mmm...

Nu ska jag njuta av kvällen utan att behöva gå upp tidigt imorgon. Skönt med en ledig dag mitt i veckan.

Sportdryck

Publicerad 2016-01-04 16:59:02 i Allmänt, Träning & hälsa,

Monday runday! Fem månader till marathon och firar med ett kasst pass på löpbandet. Varken ben eller flås hängde med riktigt, så jag nöjde mig till slut med 7 skapligt snabba kilometer. Inte vad jag tänkt riktigt, men ibland har man sådana dagar också.

Tänkte passa på att tipsa om den här riktigt bra sportdrycken från Skip. Den smakar som colanappar och är superenkel att blanda, häll bara tre skopor i vattenflaskan, fyll på med vatten ända upp och skaka lätt. Inga klumpar alls. Jag behöver sportdryck för att undvika illamåendet som lätt kommer av saltbristen vid hög svettning. Dessutom innehåller den lite koffein vilket ger en extra kick när man behöver det.

Sängkläder från Beach House

Publicerad 2016-01-03 18:26:33 i Allmänt, Inredning,

Jag skulle kunna ha söndagsångest nu, eftersom fyra dagars ledighet snart är till ända och det är back to work som gäller tidigt imorgonbitti. Men nej. Snarare så är det så att jag längtar efter att få gå och lägga mig. Att krypa ner bland sprillans nya sängkläder från Beach House känns som rena drömmen. Jag var egentligen på jakt efter en ny huvudkudde på Sova igår, men då fick vi även med det här fina grå setet hem för halva priset. Älskar Beach House lakan tack vare det mjuka och stretchiga tyget, så det blir spännande att testa påslakan och örngott också. Men skulle aldrig betala fullpris för dem. Halva priset däremot, vilket klipp!

Nyårslöften

Publicerad 2016-01-02 13:58:15 i Allmänt,

Lördag den 2 januari. Packat på gymmet. Såklart. Nyårslöftena innehåller uppenbarligen träning eller "ett nytt hälsosamt liv", som varje år. Har ni några löften? Själv skippar jag dem helt och hållet i år. Att sätta personliga mål vartefter funkar bättre för mig. Mitt största mål att jobba emot nu är såklart Stockholm marathon i juni. Sedan får vi se. Bortsett från det så tänker jag mig att 2016 blir sparandets år. Vi har ju bokat ett hus i Borsökna, så det lär behövas pengar inför flytten. Att resa är något som jag lovar mig själv varje år också, så den får stå kvar även i år. De sakerna räcker för mig. Bring it on 2016!

Gott nytt år!

Publicerad 2016-01-01 11:56:44 i Allmänt,

Hoppas att ni hade en fin avslutning på 2015 igår. Det hade verkligen vi! Kvällen började med margaritas hos Amanda och sedan rörde vi oss två trappor ner för att sluta upp med Ronja, Christian, My och Sebbe hemma hos Cajsa i hennes fina lägenhet. Alla hade bidragit med något till middagen (vi och Amanda stod för Bruschetta-röran samt efterrätten som blev en fräsch Mojito-cheesecake) och allt blev verkligen såå lyckat. Sällskapet var det inget fel på heller. Det är sådana kvällar man känner sig så otroligt tacksam för att man har så fina människor i sitt liv!