SummerBoost 2018 - vecka 1 och 2
Andra veckan av SummerBoost 2018 (med CRfitness) lider mot sitt slut och jag tänkte att det kunde vara dags för en uppdatering om hur det går.

Upplägget är alltså 6 veckor med kost- och träningsprogram från CRfitness, samt en sluten och väldigt härlig Facebookgrupp där vi deltagare kan peppa varandra och ställa frågor till flertalet coacher med utbildning och erfarenhet inom kost, träning m.m. En kickstart inför sommaren helt enkelt. Mitt mål har ingenting med vikt att göra överhuvudtaget, utan jag hoppade på för möjligheten att få lite ny träningsinspiration och för att jag länge varit nyfiken på hur det är att följa ett kostschema.

Hur det går då?
Träning: Tyvärr har jag sedan halvmaran för en vecka sedan en otäck skavsårsblåsa på min ena häl, vilket har hindrat mig nästan helt från både vardagsmotion och träning denna vecka. Lite trist, men första veckan gick desto bättre med minst 30 min promenad per dag samt hemmaträning från de medföljande träningsprogrammen. Faktiskt så är jag överraskad åt det positiva hållet när det gäller just hemmaträningen, riktigt grymma pass som gett träningsvärk trots att de endast innehållit kroppsvikt. Testa även ett pass ur programmet med fokus rumpa, och även det får tummen upp. Så snart min fot har läkt så ska jag testa pass ur programmet för gymträning också.

Kost: När det gäller kost så har jag i vanliga fall en rätt avslappnad inställning till mat. Det har aldrig varit ett problem för mig, utan jag äter vad jag vill äta och när jag vill äta. Unnar mig, men försöker hålla någorlunda bra vanor på vardagarna. Ärligt talat så har det aldrig bekymrat mig för jag har aldrig mått dåligt över det och har alltid varit viktstabil oavsett vad jag ätit. Jag är inte 100% stenhård nu när jag äter enligt kostschemat heller, utan har t.ex. ätit hemgjord pizza, druckit ett glas vin och knaprat chips nu i helgen. 
Till största del följer jag ändå schemat och är lite i chock över hur mycket jag ska äta för att täcka mitt energibehov. En rejäl frukost, lunch, middag och tre stycken mellanmål ska jag få i mig under en dag och det är faktiskt inte så enkelt. Jag hinner inte ens bli hungrig däremellan, men å andra sidan fattar jag ju poängen med det för jag får inga energidippar eller sötsug. Lite krångligt är det på jobbet där det kör ihop sig lite med tiderna för målen, men jag har fått lösa det genom att slå ihop en del av dem så att det blir färre men större mål så att jag ändå har fått i mig ungefär det jag ska under dagen.
Jag gillar det hur som helst och är väldigt motiverad till de här fyra återstående veckorna. Jag kommer fortsättningsvis att göra som tidigare och försöka vara strikt i veckan, men fuska lite på helgen. Är man ute efter viktminskning kan man såklart inte göra det, och kanske heller inte byta ut de rekommenderade livsmedlen (t.ex potatis/ris mot pasta, vilket jag har gjort nu i veckan), men för mig som mer är ute efter de bra vanorna fungerar det fint. 

Ny uppdatering kommer när nästa vecka passerat.

Exempel på en middag helt i enlighet med kostschemats riktlinjer (baserat på mitt energibehov). 140 g potatis, 130 g grillad fläskytterfilé, 170 g grönsaker och 2 (rågade) matskedar sås gjord på lättcreme fraiche och sweet chilisås.

Camilla Persson

Men åh vad gott med grillat, bra mat behöver inte vara så komplicerat :)

Svar: Eller hur! Ibland krånglar man bara till det fast det kan vara så enkelt egentligen :)
None None

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress