Magaktivering efter graviditet och förlossning

Angående det här med magen efter graviditet... Det finns en jättebra app som heter Mammamage och som passar utmärkt att träna med efter graviditet och förlossning. Jag började med den så sent som igår och är då bara på nivå 1 än så länge. Man måste klara av nivåerna i turordning för att nästkommande ska låsas upp, vilket jag gillar. Inget fusk som kan leda till tokigheter. 

Övningarna påminner en hel del om de jag fick på PT-passet med Carola. Det handlar alltså om att aktivera den inre magmuskulaturen för att delningen som blivit under graviditeten så småningom ska gå ihop igen. Viktigt då är att veta skillnaden på avslappnad mage, aktiverad mage och spänd mage, något som jag ahde väldigt svårt för i början. Enkelt förklarat så är en avslappnad mage helt avslappnad, en aktiverad mage platt och något indragen och en spänd mage bullig med (eventuellt) synliga muskler.

Ska försöka få till bilder på detta under morgondagen.

De övningar jag fick i hemläxa av Carola var övningar för att hitta aktiveringen, väldigt likt de övningar som är i nivå 1 i Mammamage-appen. För att öva på att aktivera de inre magmusklerna börjar man i avslappnat läge, för att sedan börja aktivera bäckenbotten med en knipövning. Knipet hålls sedan kvar samtidigt som de inre magmusklerna spänns nedifrån och upp. För mig underlättar det att tänka att man aktiverar som om en dragkedja dras upp över magen, så att musklerna som är delade går ihop. Jag har gjort detta liggandes på rygg med böjda ben, liggandes på sidan med böjda ben samt ståendes på alla fyra i boxposition tre gånger om dagen med tio repetitioner i vardera position. Nu gör jag även programmet i appen, och jag hoppas att det ska ge resultat.

Jag tyckte som sagt att aktiveringen var svår att hitta eftersom den är så liten jämfört med hur man är van att träna, så jag kan verkligen rekommendera att ta hjälp av någon som är utbildad inom detta (mammamage-tränare helst, men kanske även vanliga personliga tränare eller till och med barnmorskor har koll?) för att kolla att du verkligen aktiverar på rätt sätt, men känner du att du har koll så är appen väldigt bra och kostar om jag inte minns fel 30 kr att ladda ner. 

Vänster: avslappnad mage. Höger uppe: spänd mage. Höger nere: aktiverad mage.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress