Must haves första tiden med bebis

Det är en del att förbereda och inhandla i väntan på bebis, så det kanske är tur att man har 9 månader på sig. Svårt dock att veta exakt vad man behöver, och vad som är helt onödigt. Jag hade turen att ha flera vänner i barnsvängen som kunde hjälpa till att svara på frågor och det är jag väldigt glad för nu när jag sitter här, en vecka efter att min lilla bebis äntligen kommit.

 
Här kommer en första liten lista på saker som jag inte hade klarat mig utan under den här första veckan.
 
1. Amningskudde. Världens bästa grej för att avlasta armar och axlar vid amning, eller som stöd när bebis däckar i matkoma och man inte har hjärta att lägga ner henne/honom.
2. Förlossningsbindor. Avslaget kommer som ett brev på posten efter förlossning och jag fick snällt erkänna att vanliga bindor inte finns på kartan. De ska vara stora, tjocka och mjuka. Jag (och säkert många andra) norpade med mig ett gäng jättebindor hem från BB, men de räckte inte många dagar och nu lever jag på Apotekets egna varianter. Så sköna!
3. Gigantiska trosor. Till enorma bindor krävs enorma trosor. Även här norpade jag med mig ett gäng av sjukhusets underbara (men urfula) nättrosor hem, men det fungerar lika bra med mammatrosor, mammabriefs eller helt vanliga trosor med hög midja.
4. Duscholja utan parfym. På BB fanns varken tvål eller schampo, så mannen fick springa ner till Apoteket. Duscholja kan vara mitt bästa life hack just nu för att slippa smörja in mig med massa krämer eller lotions men ändå inte bli torr.
5. Xylocain. Jag hade köpt hem i förebyggande syfte, men fick även med mig hem från BB samt när vi var på återbesöket. Har man blivit sydd downunder så är den tuben guld värd, tro mig!
6. Handsprit. Vi spritar händerna som aldrig förr här hemma. Stora pumpflaskor är placerade i både kök och badrum, och småflaskor står lite varstans. Viktigt med hygienen vid amning, och vid kontakt med bebis nu när säsongen för RS-virus är som allra värst.
7. Kräkdukar. 10-pack minihanddukar på Ikea var en bra investering. Jag tycker inte att vår lilla kräks överdrivet mycket, men alltid ställs det till lite vid matstunderna.
8. Napphållare. De rackarns napparna trillar ut stup i ett och den där lilla hållaren har räddat oss från att tappa dem många gånger.
 
 
Nu när jag sitter här så kom jag faktiskt på ytterligare en sak... Amningsinlägg! När mjölkstasen slår in och mjölken rinner till är de fantastiska för att rädda kläderna från mjölkfläckar. Jag hade inte klarat mig utan!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress