Gravidcravings

Cravings. Välkända och nästan en självklarhet i samband med graviditet. Saker smakar och doftar helt enkelt inte riktigt som vanligt med hela hormonkarusellen igång. Kaffe är väl en sådan sak som många har svårt för under början av graviditeten och koffein är också extra känsligt att dricka under den första delen då risken för missfall ökar vid högt intag, så kroppen har liksom ordnat det alldeles perfekt. Samma kunde man ju tänka kring saker man blir sugen på, men jag är tveksam där faktiskt... Sötsaker är knappast något som varken mamma eller bebis är i behov av, så när det gäller sådant så tror jag väl ärligt talat att det mer är att man känner att man kan unna sig lite extra "bara för att".😉


Mina så kallade cravings har ändå varit mestadels okej tycker jag nog. Ni ser ju nedan. I första hand har jag varit galet sugen på svenska äpplen, clementiner och lättmjölk, men nu på senaste tiden har jag fallit pladask för Skogaholmslimpa med leverpastej. Snabbmakaroner och falukorv med ketchup skulle jag antagligen inte tröttna på om jag så åt det till lunch varenda dag. Rena hälsokosten, hehe. Jag får väl vara glad att jag inte varit onormalt sugen på godis eller bakverk åtminstone. Om vi inte räknar semlor, men det är jag mer eller mindre sugen på jämt, bara det att jag kan unna mig det lite extra nu när vågen ändå tickar stadigt uppåt konstant.

Listan över livsmedel jag inte klarat av existerar knappt. Det var ett par veckor i början, under sommaren, som jag hade otroligt svårt för oset från grillen och grillat kött. Annars har jag kunnat och kan äta det mesta, vilket är jätteskönt. 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress