PT-tid - fokus inre magmuskulatur

Imorse hade jag tid bokad hos grymma Carola som är grundare och delägare i CRfitness. Hon är utbildad inom det här med kroppen efter graviditet och förlossning, något som jag har absolut noll koll på. Jag vet att den inre magmuskulaturen delar sig under en graviditet, men that's about it! Därför hade jag tänkt anmäla mig till en mammarehab-kurs, men fick rekommendationen att boka en PT-timme med Carola istället eftersom jag ändå är van vid träning sedan innan. Jag är jättenöjd och fick jättebra hjälp.


Det är alltså aktivering och kontroll av den inte magmuskulaturen det handlar om. Faktum är att det är sjukt svårt. Många gör dessutom fel för man förstår inte riktigt hur liten aktiveringen faktiskt är. När jag blev ombedd att spänna mina magmuskler så spände jag som vanligt. Hela paketet. Det är helt fel. Aktiveringen ska vara betydligt mindre än så. Det gick med Carolas hjälp, men jag fick börja om flera gånger för att jag var för ivrig och spände hela magen. Jag fick hemläxa till nästa vecka så nu ska jag öva, öva, öva. Dessutom ska jag ladda ner appen som heter Mammamage. Mina magmuskler är delade fortfarande, men förhoppningsvis går de ihop snart med hjälp av denna typ av träning. 

Jag kan verkligen rekommendera er nyblivna mammor att boka tid med någon som har kunskap inom det här området för jag hade själv inte haft en susning utan Carolas hjälp. 

Anonym

Jag går mamma-rehab med Helena som är licenserad mammamage-tränare, gissar på att det va den du tänkt gå :) har avslutat nivå 1 nu. Så himla nöjd! Jag började redan 2 veckor efter förlossningen och efter 8 veckor nu är mina inre magmuskler helt ihop igen och jättefina. Precis som du säger är det inte så himla lätt att hitta de där inre bukmusklerna. Kursen har varit så nyttig, att lära sig aktivera samt kombinera aktiveringen med mycket annan träning och motverka alla möjliga problem som blivit med kroppen av graviditeten men även nu med amningen. Väldigt viktigt och bra att det uppmärksammas mer den här typen av "träning före träning", att sätta igång innan kroppen är redo för det kan göra stor skada i framtiden.

Svar: Vad roligt att du är nöjd! :) Jag håller helt med dig, tycker faktiskt att det är riktigt svårt att "göra rätt" och måste verkligen tänka och fokusera när jag gör övningarna så det är verkligen jättenyttigt! Önskar att jag börjat tidigare, men bättre sent än aldrig :) Jag hoppas att mina också kommer att gå ihop bra när jag gjort detta några veckor.
None None

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress