6 veckor

Det här med att tiden går fortare när man har barn är verkligen ingenting som man bara säger... Min lilla pudding blir 6 veckor idag och jag får nästan lite panik vid bara tanken. Hon är ju förbsjutton snart 2 månader gammal! Helt sjukt. Helt sjukt är också att jag fortfarande har ont i min svanskota sedan förlossningen, börjar ledsna på att grimasera varje gång jag sätter mig ner eller reser mig upp. Det har kommit och gått lite, så jag har inte riktigt reflekterat över det men snart får jag väl kolla upp det om det inte ger med sig.


Tillbaka till Selma nu, stora lilla tjejen. När barnet passerat en månads ålder kommer det in i utvecklingssteg 1, så det är där Selma är nu. Det händer mycket i den lilla bebisens värld och hon utsätt för många nya intryck, både utifrån och inifrån den egna kroppen. Barnet börjar fokusera blicken och gråta med riktiga tårar. Det kan också bli väldigt mammigt och pappigt, och upplevas som klängigare än tidigare. Jag tycker alla dessa faktorer stämmer väldigt bra in på Selma för tillfället. Hon följer en med blicken och tittar gärna på saker länge, hon kan sova som en sten i famnen i flera timmar men så fort man lägger ner henne vaknar hon, och när hon blir ledsen så sprutar tårarna åt alla håll. Riktigt jobbigt för mammahjärtat när man inte kan ta upp henne på en gång och sedan upptäcker att de stackars små kinderna är genomblöta av tårar. Och inte har man hjärta att lägga ner henne när man vet att hon blir ledsen då... Hönsmamma.nu haha! 

Sömnen är fortsatt bra och nu har vi nästan helt och hållet övergått till att mata med ersättning. De där "mysamningarna" blev mest ett stressmoment till slut, så det var liksom ingen idé. Så länge hon får i sig och är nöjd så spelar det väl ingen större roll och jag försöker tänka att det finns de som väljer att inte amma självmant och deras bebisar klarar sig ju utmärkt ändå. Dock så har vi haft lite problem med magknip här de senaste dagarna, så jag ska fråga på BVC om det senare i veckan. Kanske får vi köpa hem något från Apoteket för att motverka det. Kan vara värt ett försök i alla fall.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress