Bort med introduktionsåret!
De bästa nyheterna på bra länge trillade in i min mejl-inkorg tidigare idag. Det har pratats om det länge, men inte förrän igår så bestämdes det att från och med i sommar tas intruduktionsåret för lärare bort. Det betyder att jag är helt och hållet färdig med min utbildning om bara lite drygt ett halvår! Magisk känsla!

Så som det varit nu så har man nämligen tagit examen efter sina 7 terminer (3,5 år!) på högskolan och sedan gått på sitt introduktionsår som innebär att man jobbar som förskollärare/lärare men har en mentor som man träffar då och då och så en massa uppgifter att göra, ungefär som jag har nu under praktiken. Först efter det året får man ansöka om sin lärarlegitimation, så tekniskt sett så blir förskollärarutbildningen alltså 4,5 år.


Varför är det bra att de tar bort detta då? Jo först och främst för att man kan tycka att med 6 terminers teoretisk utbildning och 1 termin praktik så borde man faktiskt vara färdig. Introduktionsåret blir ju mest en upprepning av den verksamhetsförlagda utbildningen. Dessutom skulle ju jag som arbetsgivare hellre välja att anställa en person som är legitimerad än en som behöver springa ifrån verksamheten för mentorsträffar titt som tätt och avsätta tid för diverse uppgifter. Med andra ord så är det där förbaskade året mer en belastning än en tillgång...
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress