Träning som blir en drog
Jag kikade på kvällens avsnitt av "Helt sjukt" med David Hellenius nyss. De brukar ta upp relevanta sjukdomar och åkommor m.m. och just i kväll var temat träning som blir till en drog. Att inte träna alls är ju ohälsosamt, men många missar att överdriven träning i princip är ännu farligare. Det kniviga i situationen är att det är så svårt att veta vad som räknas dit. Jag tränar ju till exempel mycket. Mer än de flesta. Och jag tränar ofta ganska hårt. Men jag mår ju bra av det?
 
Symptom man ska se upp med är:
Skador. Kroppen säger ifrån när det räcker. Det är ingen idé att försöka lura den.
Upprepade förkylningar. Lagom med motion stärker immunförsvaret, men upplever man att man blivit mer infektionskänslig så kan det bero på överträning.
Humörförändringar. Grinig? Nedstämd? Lättirriterad? Orolig? Kan vara tecken på överträning.
Abstinens. Du klarar inte att ta uppehåll från träningen, exempelvis på semester eller familjehögtider. Att inte kunna må bra utan träning kan tyda på överträning.
Kompensationsträning. Att försöka ta igen utebliven träning med hårdare och längre pass är också ett tecken på överträning.
 
Jag tycker nog att jag får mig en tankeställare av allt det här, men så länge jag tränar av rätt anledning, varierar träningen och ser till att få in mina vilodagar i schemat så tror jag inte att det är någon fara. Den allra största anledningen till att jag tränar är för att jag tycker att det är så himla roligt. Jag känner mig pigg, frisk, stark och mår allmänt bra när min träning fungerar som den ska. Känslan efter ett träningspass är faktiskt ganska oslagbar, men jag skulle aldrig någonsin riskera min hälsa för det.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress