Halloumiplättar

En av de saker jag saknar mest från Cypern-resan i augusti är halloumin. Då åt jag det i princip nästan till frukost, lunch och middag och det var så jäkla gott. Här hemma i Sverige blir det mycket till grillat på sommaren men vintertid känns inte riktigt som halloumisäsong om man säger så. Nu ska jag komma till poängen med detta, jag hittade nämligen ett recept på halloumiplättar och blev såklart eld och lågor. Sååå gott var det! Själva smeten innehåller ägg, mjöl, mjölk och salt precis som vanlig pannkaks/plättsmet, men innan stekning skulle man i det här receptet även ha i riven halloumiost, hackad chili, rivet citronskal och dill och sedan steka i olja och servera med stekt aubergine. Jag ändrade dock lite genom att ta bort dillen, ta några droppar citronkoncentrat istället för citronskal och så bytte jag ut vetemjölet mot grahamsmjöl för att få plättarna lite nyttigare. Mums!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress