Gravidvecka 26
Hoppar in i gravidvecka 26 nu då och det börjar kännas som nedräkning? Eller i alla fall att vi kommit så pass långt förbi halvtid att vi är närmre vecka 30 än vecka 20. Tiden går fort!

Bebis är nu ca 31 cm lång och väger vid veckans början ca 810 g och mot slutet ungefär 930 g. 
Barnet tränar på att andas genom att fylla lungorna med fostervatten. Ögonen är färdigbildade och barnet börjar nu reagera på beröring.

Det är full rulle därinne nu. Det tog ju betydligt längre tid innan rörelserna började kännas på grund av moderkakans placering i framvägg, men nu så. Hon tumlar runt därinne mest hela tiden och det både syns och känns utanpå magen. För någon dag sedan var det rena discot därinne på morgonen, och Selma fick känna för första gången. Väldigt spännande tycker hon! 
Jag hänger i med träningen och hoppas orka många veckor till. Märker i kroppen att jag behöver röra mig, framförallt i mitt högerben som ser rent ut sagt hemskt ut. Det är ju en bagatell, men det är inte roligt för det. Just nu lever jag i stödstrumpor i hopp om att slippa riktiga åderbråck, men jag har lite panik över hur jag ska göra i sommar när det är för varmt för det? Stödstrumpor, undvika korslagda ben, röra sig mycket, dricka mycket vatten och helst ha benet/benen i högläge vid stillasittande är rekommendationen för att lindra. Försöker hålla mig till de punkterna och hoppas att det inte blir värre. Det gör än så länge inte ont i alla fall, och några andra krämpor har heller inte dykt upp än. Peppar, peppar ta i trä.

(null)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress