Dadelbollar
Hur många gånger har man inte hittat ett recept på något nyttigt med texten "smakar EXAKT som vanliga chokladbollar!"? Eller kladdkaka eller vad det nu kan vara. Perfekt. Bara det att det smakar gammalt hö när man väl gör sig till och provbakar... Så det här med dadelbollar har jag varit ytterst skeptisk till, men ändå stod jag där på Coop igår med en förpackning färska dadlar i ena handen och kokosoljan i den andra. Hur vidrigt kan det vara? Den som känner mig vet att jag gärna dricker kaffe, men att jag behöver något fika-aktigt till för att det ska vara riktigt gott. Värt att testa dadelbollar då, nu när jag försöker undvika socker och godsaker på vardagarna (vilket förresten går väldigt bra sedan vi kom hem från Teneriffa, heja mig!). Det visade sig att de faktiskt var goda! Skeptikern är övertygad och jag planerar redan att baka en ny omgång på resten av dadlarna i kartongen. Jag skulle inte säga att de smakar exakt som vanliga klassiska chokladbollar, men det var bannemig bra nära och med tanke på att de är 100% nyttiga så är de ett utmärkt mellanmål innan eller efter träning, perfekt substitut till chokladbiten till kaffet eller ett okej kvällsgotte framför tvn. Testa!

Du behöver: ( till ca 15 bollar)

12 dadlar
3 dl fiberhavregryn
1 3/4 msk kakao
1 dl kokos
3/4 dl kokosolja
1 nypa salt
3 msk kaffe

Kokos till garnering


Såhär gör du:
  • Kärna ur dadlarna och mixa i matberedare tillsammans med havregrynen.
  • Tillsätt övriga ingredienser och mixa till en kladdig smet.
  • Gör bollar och rulla dem i kokos. 
(null)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress