Gravidvecka 29
Då kör vi gravidvecka 29 nu då!

Bebis är nu ca 35 cm lång och väger vid veckans början ungefär 1.26 kg och mot veckans slut 1.4 kg. Hjärnan och de inre organen fortsätter att utvecklas och barnet lägger på sig mer vikt. Det fortsätter att sträcka på sig och sparka, men har inte lika mycket plats att röra sig längre.

Vi hade vecka 28-besöket hos barnmorskan igår och alla värden ser bra ut och hjärtljuden var vad de ska. SF-måttet (mätningen av livmodern/magen) ligger fortfarande lite under normalkurvan, men vi följer vår kurva och jag vet ju med mig från Noels mätningar att det inte egentligen säger något om bebisens storlek. Hans SF-mått var också lågt och han var allt annat än liten när han föddes.
Nästa barnmorksebesök blir midsommarveckan när vi är i vecka 32. 

På tal om sommar då… Ångesten för sommaren blev inte bättre av att jag provade att gå en promenad i shorts och utan stödstrumpor häromdagen och led mig igenom hela promenaden. Kan inte riktigt beskriva det, men det är extremt obehagligt. Därav har jag trotsat mitt köpstopp som gick ut på att shoppa minimalt i maj och klickat hem ett gäng stödstrumpor i nylon som jag tänker att jag kan ha i sneakers och när vi är ute på altanen. Förhoppningsvis lite mindre varmt än bomull. När jag ändå var igång så klickade jag hem en tunn strandcardigan som går ner till anklarna, en superfin lång omlottkjol och lång sommarklänning i hopp om att de ska dölja mitt stackars blåa ben. Samtliga plagg är från vanliga damavdelningen (Nelly och Cubus), så jag hoppas att de ska passa med magen och att jag även kan ha dem efter graviditeten sedan.

I övrigt har jag haft en gråtvecka av stora mått, så hoppas på att det vänder nu i vecka 29. Grinar till böcker jag läser och senast igår började tårarna spruta på mig när barnmorskan frågade om tankar kring amning och frågade om det var någon särskild anledning till att jag slutade amma Selma så tidigt. Hela svinkoppshistorien från när hon var strax under en månad gammal bara sköljde över mig och det räckte tydligen för att hormonstormen skulle vara ett faktum. Caias Next level mascara överträffade alla förväntningar kunde jag hur som helst konstatera efteråt. Inte ett spår av tårar trots att den inte är vattenfast. Mycket bra betyg.

(null)

Alice

Stort lycka till med graviditeten! :)

Alice

När förväntas du föda?

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress