Mål 2019
Nytt år, nya möjligheter! Jag vågar mig faktiskt på att sätta några mål inför året. Det blir ju ett lite konstigt år för mig yrkesmässigt, eftersom jag bara jobbar 6 (!) arbetsdagar 2019. Därefter väntar bebisbakande på heltid, följt av mammaledighet. Årets mål blir därför enbart på det privata planet.

  1. Egentid. Jag är så dålig på att ta mig tid för mig själv redan som det är, så gissar ju att det inte kommer att bli bättre på den fronten när lilleman kommer till världen. Tvärtom. Man får väl inte säga det som mamma, men man behöver faktiskt vara för sig själv ibland för att hinna stanna upp och reflektera över livet. Bara vara. Jag ska verkligen försöka ta mig den tiden, att passa på att vara ensam hemma någon gång ibland medan resten av familjen gör annat, att ta en promenad själv eller unna mig en massage för mitt friskvårdsbidrag.
  2. Träning och hälsa. Det har nog framgått här, att jag inte har varken tiden, orken eller motivationen för träning. Trots att jag vet och känner att jag mår så mycket bättre när jag rör mig. Det är bara att prioritera om och prioritera rätt. Till min fördel så kommer jag att få betydligt mer tid från mitten av januari då jag slutar jobba. Jag kan åka till gymmet på dagtid, gå till badhuset för att simma och ta promenader i dagsljus. Är det något som kommer att hålla mig frisk och stark resten av graviditeten så är det det. 
  3. Sömn. Jag är en person som tycker om att sova och tror stenhårt på att man behöver tillräckligt med sömn för att vara frisk och kry. Senaste månaderna har jag halkat efter på sömnkontot och också varit mer sjuk än jag ens kan minnas, så 2019 blir ett år för förändring. Läggdags i tid om kvällarna, sova när bebis sover på dagen osv. Wish me luck!
  4. Läsa en bok i månaden. En punkt som får stå kvar sedan förra året. Jag älskar att läsa och det är en stund jag värdesätter. 2018 lyckades jag 11 av 12 månader, dock med betydligt fler böcker vissa av månaderna så det jämnade ändå ut sig i slutändan. 
  5. Planeringen av tomten. Det har inte gått fort, men det har gått framåt hittills. Med mycket annat runtomkring så får det bli en sak i taget och det får ta den tid det tar. Tanken inför året är att bygga staket, så en sommaräng i slänten mot grannarna nedanför, att måla altanräckena samt olja in den nya delen av trädäcket. 
  6. Skapa familjeminnen. Saker och prylar kommer och går. I år vill jag satsa på utflykter, fotograferingar och minnen tillsammans. Tid är det mest värdefulla man kan lägga på sina barn och jag ser fram emot att göra massor med roliga saker ihop, samt att boka in en fotografering hos fotograf för att föreviga tiden som är nu. Någon resa blir det nog inte i år, men Sverige har ju också en hel del att erbjuda som tur är. 
  7. Vara snäll mot mig själv. Jag är så bra på att bagatellisera saker när det gäller mig själv och tänka att det går över. 2019 blir året då jag tar hand om mig själv. Glad, pigg och frisk mamma ger glada barn, tänker jag.


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress