Gravidvecka 36
Slutspurt. Hur sjukt? Nedräkningen står på 34 dagar till beräknad förlossning och jag fattar ingenting. Känner mig både redo och väldigt inte redo.

Vad gäller förberedelser och inköp så ligger vi bra till. Den sista pusselbiten på listan över saker att skaffa inför bebisens ankomst var babyskyddet, och det har vi nu hemma. Sist ut på checklistan är att packa BB-väskan, så det blir något att ta tag i inom kort. Dessförinnan behöver filtar och bebiskläder tvättas, och så ska vi ta och gräva fram en del prylar från garaget. Bedside crib, babysitter, Tripp Trapp-stol, babygym och liggdelen till vagnen bland annat. Finns att göra med andra ord, men det känns ändå skönt att allt finns hemma OM den lille skulle bestämma sig för att ha bråttom.

Min status den gångna vecka har varit väldigt bra. Jag har fått lite efterlängtad egentid hemma medan Selma varit några dagar på förskolan, kommit iväg och tränat fyra pass och tagit tag i att rensa bland Selmas urväxta kläder. Ungefär en tredjedel kommer att ärvas av lillebror, resten ska jag sortera upp i en skänka-låda och en sälja-låda. Det får bli när vi verkligen ser att det är en lillebror som kommer, hehe.
I övrigt är jag konstant kissnödig (hela, hela tiden alltså) och blir nästäppt så fort kvällen närmar sig, men det hör väl till. Betydligt bättre det än att behöva ha ont någonstans eller må illa, så jag kan inte klaga. Såhär nära mål är det bara att vara tacksam! 

Bebisen: Nu är det lilla pyret ca 45 cm lång, och väger vid veckans början ca 2.59 kg och vid veckans slut ungefär 2.76 kg.
Barnet lagrar fett inför livet utanför livmodern. Rörelserna kan ändra karaktär till att bli mer buffande knuffar. Emellanåt kan det synas och känns hur en armbåge eller häl putar ut under huden på magen, kanske till och med en hel fot.

(null)

Sara Ekman

Oh spännande, snart där :D

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress