Gravidvecka 28
Livet fortsätter att jäklas med oss när det gäller sjukdomar, men den här veckan har åtminstone jag varit frisk och pigg. Välkomnar en ny gravidvecka (utan att önska att den blir bättre än den förra då det verkar ha jinx-effekt).

Jag känner mig betydligt piggare nu när jag inte längre går på penicillin, och när jag dessutom kommit igång lite smått med lunchpromenaderna igen på jobbet. Innan det blev vab mot slutet av veckan då alltså... Var iväg en sväng till gymmet under gårdagen och känner redan skillnad i kroppen. Tänk vad det kan göra med humöret att få röra lite på sig. Det är en av anledningarna till att det ska bli väldigt skönt att checka ut från jobbet om en månad, att få tid att ta hand om mig. Förutom gym så har jag spanat in vattengympa för gravida och funderar på att kanske skaffa klippkort för motionssim i badhuset. Vi får se vad jag kommer mig för, men just nu känns det som en bra plan. Träning i vatten är ju skonsamt på ett bra sätt när man är gravid. Hur det än är så har jag ju inte samma förutsättningar för vila och återhämtning på hemmaplan vid den här graviditeten som vid förra, så det gäller att vara snäll mot kroppen om den ska orka.

I övrigt så har jag tecknat en Gravidförsäkring extra (hos if, precis som vid graviditeten med Selma) utöver den gratis gravidförsäkring som jag tecknade via PregLife-appen (hos Trygg Hansa). Den täcker betydligt mer än gratisvarianten, bl.a eventuell sjukhusvistelse och förlossningskomplikationer. Avgiften dras sedan av som förstaårsrabatt om man även tecknar deras barnförsäkring, vilket vi ändå tänkt göra senare eftersom vi har Selma försäkrad där. En hel djungel det här med försäkringar tycker jag. 

Bebisen: Den lilla knatten är nu inte så liten längre. Ca 34 cm lång, och väger vid veckans början ungefär 1,1 kg och mot veckans slut ca 1,23 kg. Om han skulle födas nu så har han sitta chanser att överleva. Milstolpe!
En kraftig tillväxtperiod väntar nu under vecka 28-32. Detta är dessutom sista veckan i trimester 2 och det är idag prick 3 månader till beräknad förlossning.

Älskar de fina märkena man får på magen av alla gravidbyxor som går upp över magen (i detta fall strumpbyxor).
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress