Motionssim
Idag gjorde jag debut i stans nya badhus. Det har funnits i flera år visserligen, men jag har aldrig varit där tidigare. Nu har jag skaffat mig tillgång till motionssimmet och planerar att hänga där ett par gånger i veckan!

En av Actic-anläggningarna jag är ansluten till ligger i samma hus, och har en egen ingång till badet som man kan köpa entré till. Man får då ett armband som öppnar dörren mot en avgift som läggs på det befintliga autogirot. Väldigt smidigt och jag ångrar faktiskt lite att jag inte gjort detta tidigare.

Hur det gick på mitt första pass? Jag hade bestämt mig för att börja med ett halvtimmespass. Kändes lagom sådär första gången. Jag simmade 10 längder, vilade 1 minut, simmade 10 längder, vilade 1 minut och avslutade med 9 längder. Det var vad jag hann på 30 minuter. Skön känsla i kroppen efteråt, trötta axlar men inga gravidrelaterade smärtor alls. Det är ju en skonsam träningsform och faktiskt inte så tråkigt som det kanske låter. Efter halva första längden kändes det urtrist, men tiden gick väldigt snabbt. Lite som när man springer faktiskt, så det är ett bra substitut tills jag kan göra det igen.

(null)

joakimramqvisthallin.blogg.se

Tittar in en snabbis, gick igenom ngn form av "topplista" här och ja, nu är jag hos dig.. Mitt första simpass (i modern tid, ;-) ) hur var det? Jo, på Actic också faktiskt men hette då Nautilus och var det gamla anrika badet "Centralbadet" i Uppsala och m en av mina pt-klienter som då ville jag skulle följa m ned och simma ngr längder, så vi hamnade i plurret båda två men om jag inte minns fel så simmade jag hälften så många längder som klienten men tyckte väl inte det var en allt för stor uppoffring, trevligt bara sedan blev det ngr längder ihop och även ångbastu som dem är lite kända för (en del går enbart dit för att sitta i den) där kunde vi prata tr och diskutera kommande upplägg vilket vi såg som passande.

Såå, det var min "premiär" kan man säga sedan har det mest blivit sporadiskt men när jag har simmat och tagit det beslutet så simmade jag minst 1 km, det var liksom min deal m mig själv. Under senare tid så har jag visserligen lagt in det i min rehab men enbart då bröstsim, inte ens inför 1;a "Vansbro" så ökade frekvensen av längder i bassängen så det är ingen favorit sysselsättning dir men bra som rehab och komplement till övr tr för att inte tala om just ångbastun, :-)..

Lycka till i bassängen och visst är Actic bra m kombo gym och bad?

Svar: Låter som ett bra premiärtillfälle! Kan tänka mig att simning är toppen som rehabträning, och funkar ju fint för mig som gravid eftersom det ger motion men ingen direkt belastning på kroppen :)
None None

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress