Inför lillebrors ankomst
Man skulle kunna tro att det inte skulle vara så mycket att inhandla inför ankomsten av barn nummer två, men det blir en del ändå. Jag som gillar listor och att bocka av saker har självklart checklistor för både prylar och kläder till lillebror.

De lite större sakerna är redan inhandlade, såsom bed side crib, ståbräda till vagnen, babynest, bärsele osv. Häromdagen köpte vi newborn-sitsen till Stokke Tripp Trapp (vi hade den gamla modellen till Selma, så därför sålde vi den när hon vuxit ur den), så nu återstår bara själva Tripp Trapp-stolen. Babyskydd kommer vi att köpa av kompisar när det börjar närma sig, ett likadant Britax Römer som vi hade till Selma och som vi har adaptrar till för att kunna klicka fast på vagnen. Ångrar lite att vi sålde Selmas, men vi trodde i ärlighetens namn inte att det skulle behövas så snart igen. 

Vad gäller kläder till nyfödd så har vi en hel del könsneutralt som får ärvas efter Selma. Kompletterar bara med lite pyjamasar och "pojkiga" kläder. Väldigt roligt att få handla på båda avdelningarna nu. Perfekt också i reatider. Fynd är alltid kul, så jag har gjort en del bra köp både till Selma och lillebror i magen. Särskilt lite dyrare plagg, som de från Livly clothing och Polarn o. pyret, blir ju väldigt prisvärda på rea.

Någon mer som reafyndat?

Selma älskade den ljusrosa klänningen från Livly och gick runt med den i famnen en lång stund här hemma. Matchande leggings och rosetter i olika färger är på väg hem också, även de fyndade på rea.

Anonym

Tänk att det är 2019 och fortfarande är så unga personer så bundna till "pojk vs flickkläder". Låt barn vara barn liksom och ha på sig vad de vill.. och självklart kommer barnen välja typiskt pojkigt och flickigt när de är stora om det är det dom blir drillade i från start. Inte ens låta syskon kunna ärva alla kläder från storasyster.. köper från båda avdelningarna till min son (att det ens finns avdelningar efter kön är sjukt). Salig härlig blandning är vad som gäller och aldrig ska han behöva höra att något är för flickor och något för pojkar. Lillasyster får självklart ärva alla hans kläder. Ekonomiskt och klimatsmart också.

Svar: Alla får tycka som de vill och det är ju jättebra att du tycker så, kör hårt! Måste dock påpeka att det är en väldig skillnad på att en flicka ärver storebrors kläder och på att en pojke ärver storasysters. Jag hade mer än gärna satt på min dotter kläder från ”pojkavdelningen”, finns så mycket fint och färgerna går att matcha hur som. Särskilt ytterkläder väljer jag gärna från ”pojk” eftersom jag tycker att hon är väldigt fin i blått, turkost mm, men jag kommer däremot inte att klä min son i hennes gamla rosablommiga klänningar med söta spetsdetaljer och strumpbyxor med spets i rumpan. Hur du gör är upp till dig och hur jag/vi gör är upp till oss. Huvudsaken är att barnen har kläder efter väder och är friska och mår bra. Så tycker jag! :)
None None

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress