Gravidvecka 33
80% av graviditeten har passerat och nu tar vi klivet in i vecka 33!

Den gångna veckan har gått i rasande tempo och jag har hunnit med så mycket bra gravidrelaterat. Framförallt så hann jag ta hand om mig själv och bebben lite i form av motion (gym och simning) och massage (LPG, hjälper mot vätskeansamlingar och i mitt fall förhoppningvis med att slippa fler åderbråck). Dessutom så hade vi ett besök hos barnmorskan inbokat. Värden och hjärtljud var bra, och jag har hittills gått upp 7 kg sedan inskrivningen tidigt i höstas. Däremot hade SF-måttet (måttet de använder för att mäta magen) endast ökat marginellt sedan senaste mätning för fyra veckor sedan, så vi fick ett extra besök inbokat om två veckor för att kontrollera att allt är som det ska. Antagligen är det ingenting att oroa sig för, ska man vara petnoga så följer vi vår kurva, men den tidigare ökningen var större än nu och därför ville hon inte vänta ytterligare fyra veckor med att följa upp. Skönt att det tas på allvar, så nu är det bara att hoppas att lillebror spurtar ikapp lite i växten närmaste veckorna. Han ligger i alla fall med huvudet neråt nu, så det återstår att se om han stannar så eller fortsätter att fara runt därinne.

Vad gäller förberedelser så har jag beställt och fått hem de nödvändigaste hygienartiklarna till både mig och bebisen inför den första tiden efter förlossningen. Skönt att kunna bocka av sådant på checklistan. Jag har också lagt order på diverse babyboxar, så i veckan som kommer ska jag ta en tur runt stan och hämta ut dem. 

Bebisen: I vecka 33 är bebisen ca 40 cm lång, och väger vid veckans början ca 1.98 kg och vid veckans slut ca 2.15 kg. Kroppen fortsätter att lagra underhudsfett. Hjärnan växer snabbt och barnets huvud ökar då i storlek. Barnet kan nu uppfatta ljus och mörker, tex om det är dag eller natt.

(null)

Hannas krypin

Härligt att du hunnit med mycket under veckan! Vad skönt att barnmorskan tog det på allvar. Hoppas att bebisen vuxit till nästa besök. :-)

Svar: Tack! Jag hoppas verkligen det också! :)
None None

Jessica

vilken fin mage <3<3<3 Härligt att allt kollas och tas på allvar, njut och vila nu!

Svar: Tack snälla du! :) Ja verkligen, bara att hoppas på att allt ser ok ut på extrabesöket i nästa vecka!
None None

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress