Gravidvecka 15 - och en sammanfattning av första trimestern
Det kanske är dags för en uppdatering av graviditeten såhär långt? Framförallt så är det så roligt att skriva ner och kunna titta tillbaka på senare. Jag är verkligen glad att jag gjorde det när Selma låg i magen, för nu kan jag jämföra graviditeterna och bli påmind om sådant jag glömt från förra graviditeten.

Jag hade en drömgraviditet när jag väntade Selma. Fick enbart mage, inte en enda bristning, mådde som en prinsessa och kunde träna och röra på mig ända in i det sista. Faktiskt så mådde jag bättre både fysiskt och psykiskt jämfört med innan. Hittills har allt varit exakt som då och det ger mig såklart lite hopp om att få må bra även denna gång. Första trimestern är passerad nu och förutom at magen har exploderat så märker jag inte av det så mycket. De första veckorna efter plusset på stickan var jag, liksom i förra graviditeten, väldigt känslig för hunger. Illamåendet kom som ett brev på posten om jag inte åt regelbundet, men aldrig så extremt att jag faktiskt behövt spy. Det enda jag egentligen känner av är att jag blir yrslig om jag reser mig upp för snabbt, och att jag blir lättare anförd än normalt. Helt normala saker alltså, med tanke på vad som pågår i kroppen. Jag har inte ens känt mig tröttare än vanligt, så hade det inte varit för att vi nyligen fått se en sprattlande och vinkande krabat på ultraljudet så hade jag nog trott att allt bara var inbillning, haha!

Idag går vi i alla fall in i vecka 15 och det innebär att vi påbörjar trimester två, graviditetens andra av tre delar. Bebisen är då ca 8 cm från huvud till stjärt, huden är lövtunn och täcks av lanugohår som hjälper till att reglera kroppstemperaturen. Om barnet har anlag för mörkt hår börjar pigmentcellerna nu att producera svart pigment. Spännande att se om det blir en blondie som storasyster!

Ikväll har jag letat fram lådan med gravidkläder som jag sparat i vår walk in closet. Till och med stretchjeans sitter tajt om magen nu...
EVELINA

Vad spännande! Och hoppas du får fortsätta må bra och att den här graviditeten känns lika bra hela vägen som den förra <3

Svar: Tack snälla du! <3
None None

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress