Gravidvecka 21
Igår passerade vi halvtid, så idag är det alltså 139 dagar av 280 som återstår av denna graviditet. Om knodden därinne har vett att passa tider det vill säga. Mest troligt inte...

Storasyster var 6 dagar försenad, så jag är fullkomligt inställd på något liknande denna gång. Faktiskt så hoppas jag litegrann på det. Lätt att säga nu kanske när jag fortfarande mår bra, men med tanke på att beräknad förlossning ligger bara 9 dagar efter Selmas 2-årsdag så hoppas jag att han inte är tidig i alla fall. Tänk vad trist att behöva dela födelsedag med sitt syskon (om man inte är tvilling). Vi får se hur det blir, men hoppas kan man ju.

Även denna vecka har hur som helst rullat på. Vi hade tid på barnmorskemottagningen och fick äntligen träffa "vår" barnmorska. Hon verkar bra, så det känns helt ok att vi fått en ny denna gång. Vi fick lyssna på bebisens hjärta för första gången, väga oss (mig och bebisen alltså, +3 kg än så länge) och ta något kompletterande blodprov. 
Vi får se om kommande vecka blir en sjukvecka för mig. Vaknade med rejält halsont imorse, så det känns lite sisådär. Vore inte konstigt egentligen om jag åkte på något, har faktiskt inte varit hemma från jobbet en enda dag på grund av sjukdom hittills efter förra föräldraledigheten. Med tanke på mitt yrke så är det nästan lite superwoman-varning på den.  

Bebisen: Nu är barnet ca 24 cm långt och väger i veckans början 290 g och vid veckans slut 360 g. Fram tills halvtid växer oftast alla barn likvärdigt, men nu börjar de genetiska skillnaderna att framträda. Alltså om bebisen blir lång, kort, smal eller knubbig. Sinnesorganen utvecklas i rasande tempo och bl.a smaklökarna på tungan är nu färdiga. Barnet kan nu reagera på smärta.

(null)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress