Favoritpasset just nu
Det har blivit lite dåligt med löpning den senaste veckan (läs: jag har blivit lite lat pga dåligt väder), så jag kände mig mer eller mindre tvungen att ta mig ut på en runda i dagens höststorm. Man ångrar aldrig ett träningspass i efterhand, men tyvärr glömmer man ju den lilla detaljen ibland när andra saker lockar mer för stunden. För att peppa mig själv lite extra idag så valde jag mitt favoritpass ur Stora löparboken för kvinnor. Det passet är både roligt, enkelt att utföra och ger en riktigt bra träningsvärk om man gör det ordentligt. En väl spenderad timme med andra ord.

Det går ut på att man går/powerwalkar/joggar i 20 minuter, kör en styrkecirkel med 6 övningar i 20 minuter, går/powerwalkar/joggar i 20 minuter. Övningarna i styrkecirkeln körs med endast kroppsvikten och det enda redskapet som behövs är en vanlig bänk. De 6 övningarna är knäböj med tåhävning, höftlyft liggandes på bänken med fötterna på armstöden, step up på bänk, dips, plankan med knäindrag mot bänk och sist men inte minst armhävningar mot bänkens ryggstöd. Dessa görs med 20 repetitioner på vardera övning i 1-3 varv beroende på hur långt man hinner på 20 minuter.

För mig är det perfekt att jogga till utegymmet här i Skogstorp, köra passet med hjälp av bänken som finns där och sedan jogga tillbaka hem. Oftast hinner jag 1.5-2 varv av styrkecirkeln på de 20 minuterna och det känns ganska lagom med tanke på att det är 20 repetitioner. Grymt pass och ett hett tips till den som är sugen på lite uteträning! (null)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress