Kladdkaka med rabarber och vit choklad
Efter föregående inlägg så känns detta lite malplacerat, så jag får väl börja med att meddela att jag varken bakat eller ätit kladdkaka idag. Dock så är det ju faktiskt kladdkakans dag idag, så kag tänkte dela med mig av ett recept på en väldigt god sådan som min mamma brukar baka. Jag har provbakat den en gång själv också, och älskar kombinationen vit choklad och rabarber!

Du behöver:
100 g smör
100 g vit choklad
2 ägg
2 dl strösocker (+1/2 msk)
2.5 dl vetemjöl (+1 msk)
200 g rabarber

Gör såhär:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Smält smöret, hacka chokladen och rör ner den i smöret så att den smälter.
  • Rör i ägg, socker och mjöl och häll smeten i en mjölad springform (ca 18 cm i diameter).
  • Ansa och skiva rabarbern. Blanda den med 1/2 msk socker och 1 msk vetemjöl. Fördela rabarbern över smeten.
  • Grädda mitt i ugnen i ca 55 min, tills kakan är torr i kanten och lite kladdig i mitten. Lät svalna och ställ kylt.
  • Servera gärna med vispad grädde. (null)

Hanna

Det låter ljuvligt gott!

Svar: Det är den verkligen! Gillar man rabarber är den starkt att rekommendera! :)
None None

Hanna Karlsson

Det låter ljuvligt gott!

Maggie Bergius

Mums! Den verkar jättegod!:)

Svar: Det är den! Tycker du om rabarber så tycker jag definitivt att du ska testa! :)
None None

Joanna-livet med Aspergers syndrom & Bipolär sjukdom typ 2

Gud va gott det lät

Svar: Det var det verkligen!
None None

Linn%E9a

Tack för tipset! :)

Själv så bakade jag en äppel päron kaka idag.

Kul med något nytt.

Svar: Det lät inte tokigt det heller! Päron är jag dålig att använda i bakverk, men det lät riktigt gott :)
None None

Linnéa

Linnéa ska det stå haha.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress