Almenäs-intervaller
Den flitige Träningspodden-lyssnaren (min favoritpodd för övrigt) är bekant med begreppet Almenäs-intervaller, som har blivit en riktig hit. Jogga 10 min som uppvärmning, springa så snabbt man kan i 1 min gånger 10 med 1 minut vila mellan varje, avsluta med 10 min jogg som nervarvning. 40 väldigt effektiva minuter och passet går swishande fort. Vilket är bra eftersom det också är sjuuukt jobbigt! 

Det bästa är att man kan göra det helt på sin egen nivå också. Vilan kan vara att stå stilla, gå eller jogga lätt. Själva intervallerna lägger man självklart i den hastighet som passar en själv utefter dagsform och förmåga. Jag satsade idag på joggvila och la den på löpbandets 10.0 i hastighet, medan intervallerna landade på 12.5. Varken snabbt eller långsamt, men jobbigt i och med den form jag är i för tillfället. Blir spännande att se utvecklingen och vilka hastigheter jag kan öka upp till under de kommande veckorna. Älskar intervaller! Älskar också att det känns som att jag på riktigt har kommit igång med träningen de senaste veckorna. Fyra pass blev det förra veckan, vilket jag är väldigt nöjd med. Jag får inse att jag inte kommer att kunna träna 5-6 dagar i veckan som jag faktiskt gjorde förr, och 3-4 får räcka om jag bara gör det så effektivt som det går. Allt handlar om prioriteringar i slutändan.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress