Vårens baksida

Vem älskar inte våren? Värmen kommer, kvällarna blir ljusare, blommor slår ut och träden blir gröna och fina. Sommaren känns i luften och ligger alldeles runt hörnet. Underbart. Om det inte vore för att det också innebär ett helvete för alla oss som är allergiska. Jag läste en artikel på Expressens hemsida igår angående just det, och tydligen är var fjärde svensk pollenallergiker och det blir allt vanligare. Orsaken tycks vara att barn inte utsätts för tillräckligt mycket bakterier i späd ålder. 


Pollensäsongen är definitivt igång nu och jag mår som en kratta till och från. Vaknar på morgonen med halsont, nyser halva dagen och blir trött och tung i kroppen. Det främsta rådet är att hålla sig inne så mycket som möjligt, men hur kul är det? De råd jag dock följer och som jag vill tipsa er i samma sits om är:

-Tvätta håret. Om man vistas utomhus samlas pollenpartiklarna i håret och går du då och lägger dig med otvättat hår så andas du självklart in det under natten. Jag försöker att tvätta mitt hår så sällan som möjligt för att slita så lite som möjligt på håret, men just under pollensäsongen gör kag undantag och tvättar varannan kväll.

-Byt örngott. Tvättar man inte håret varje kväll så är ett bra tips att i alla fall byta örngottet på kudden ofta. Kan vara värt för att slippa vakna på morgonen och må kasst redan från start.

-Luftrenare. Sambon införskaffade en luftrenare till sovrummet för något år sedan och jag tycker faktiskt att det hjälper. Den tar bort mycket av pollenpartiklarna och underlättar en hel del. Bra investering med andra ord.

-Spring inte. Vid fysisk aktivitet drar andas man in pollenpartiklarna djupare och symptomen blir därav värre, så ett bra tips är att undvika hård ansträngning utomhus. Satsa på promenader ute och lägg löpningen på löpbandet inomhus under den värsta tiden.

-Dubblera medicineringen. Om du tar tabletter mot besvären så kan jag rekommendera att välja preparat som går att dubbla när det blir som värst. Jag tar då en tablett på morgonen och en på kvällen, och på så sätt har man skydd hela dygnet. 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress