Grötfrukost

Det är något med att vara gravid som gör att man känner att man kan unna sig lite extra. Sjuttiotjugofyra semlor till exempel. Jag tappade räkningen efter ett tag för att vara ärlig. Samma med mina fredagsbakningar som blev någon slags tradition. Nu är det andra bullar som gäller dock. Senaste veckorna har jag försökt hålla mig till helgerna när det gäller sådant, med undantag för gårdagen som bjöd på fika dubbelt upp. Jag har turen att ha lätt för att hålla mig om jag verkligen vill, men ett knep är bra mellanmål och måltider på regelbundna tider. Det gör att sötsuget håller sig borta, för mig i alla fall. 


Frukost är som bekant a och o, och jag har därför bytt smörgåsarna (som regerat ett bra tag nu) mot gröt. Jag har faktiskt saknat det insåg jag, det mättar ju bra och går snabbt att tillaga. Jag gör min gröt på 1 dl fiberhavregryn, 1 nypa salt, 1 ägg och ca 1.5 dl vatten. 3 minuter i micron och serveras med kokosflingor, kanel, frysta hallon och lättmjölk. Ägget gör att gröten inte blir så torr och stampig, men däremot mer mättande. Perfekt start på dagen.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress