11 veckor - 11 sanningar

Min lilla plutta är redan 11 veckor, så jag tänkte att här kommer en lista med 11 sanningar gällande graviditet, förlossning och första tiden med barn.

  1. Illamående - Nej, man behöver faktiskt inte må illa när man är gravid. Jag har en ganska grov fobi för att kräkas och hade föreställt mig att jag skulle drabbas extra hårt just därför, men jag mådde faktiskt inte illa en endaste gång. Jag hade en period precis i början när jag hade lite svårt för grillos och att äta kött, men inte så att jag mådde direkt illa av det.
  2. Förlossningssmärtan - Ja, man glömmer den. Typ i samma sekund man ser bebisen. Nästan i alla fall. Jag minns att det var helt sjukt övermänskligt jobbigt, men faktiskt inte att det gjorde så värst ont. Lustgasen kan ha gjort sitt till visserligen.
  3. Tiden går fortare när man har barn - Den gör verkligen det, det är inget man bara säger. Troligtvis för att man har fullt upp konstant och inte hinner tänka på tiden överhuvudtaget.
  4. Akademisk kvart med småbarn - Snarare halvtimme, men ja den behövs. Om man så gör sig redo att lämna hemmet en timme innan man behöver åka så händer ändå något som försenar avfärden i sista sekund. Blöja, kräk, hungrig eller vad som helst. Det är bara att inse att man aldrig kommer att komma i tid på bra många år...
  5. Tvättberget är ett faktum - Japp, vår tvättmaskin går konstant och avsett hur mycket den går så är tvättkorgen aldrig någonsin tom. Aldrig, aldrig, aldrig. 
  6. Sovmorgon är ett minne blott - Nix, inte här inne. Spädbarn kan faktiskt sova länge. Min dotter är undantaget som bekräftar regeln.
  7. Kallt kaffe - Oh yes. Jag kan nog räkna antalet gånger jag druckit varmt kaffe sedan Selma föddes på mina två händer. Det är som om hon har en inbyggd radar för när ordet kaffe dyker upp i mitt huvud.
  8. Bebisar växer som ogräs - OM de gör. Det är tur att alla faser har sin charm. Synd bara på alla fina kläder som knappt hinner användas.
  9. Skriket skär i hjärtat - Ja tyvärr. Som förskollärare är man rätt van vid barnskrik, men när ens eget barn skriker är det en helt annan sak. Som att man är biologiskt programmerad för att inte klara av stå emot, väldigt smart system isåfall. 
  10. Mobilkameran förvandlas till en bebiskamera - Javisst, kamerarullen i min lur består sedan den 7 mars till 99.9% av Selma. Får. Aldrig. Nog.
  11. Hormonfest - Fråga min kära sambo... Alltså mitt humör kan fortfarande flippa på en hundradels sekund! Värst var det självklart precis i början, nämnde jag inte att jag grinade på BVC, akuten, Apoteket och Ica Maxi på en och samma eftermiddag? Man kan säga att jag tagit igen det faktum att jag var förvånansvärt stabil i humöret under graviditeten.

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress