Summering av graviditeten

Nope, still no baby! Vi är nu inne på övertid dag tre och verkar inte ha några som helst planer på att ändra på den saken. Jag kan i och för sig köpa det, vem vill ut i detta ruttna väder? 


Jag tänkte att jag kan passa på att göra en kort summering av graviditeten från början till nu. Hur det än är så är det ju färdigt nu, även om vi verkar få vänta ytterligare några dagar. Så vi kör!

Vecka 1-11


Plusset kom på självaste midsommarafton. Fint, men en sjukt svår dag att smälta detta faktum på i och med att vi skulle iväg på både dags- och kvällsaktiviteter med släkt och vänner. Efter detta gjorde vi ytterligare ett test några dagar senare, för att vara på den säkra sidan, och jag ringde till barnmorskemottagningen för att få tid för inskrivning i vecka 12. En hel evighet bort... Så sommaren löpte på och det var inte lätt att hålla den hemlisen hemlig (med ett fåtal undantag som liksom hände på vägen) mitt i rosé-säsongens centrum. Vi hade mycket med flytten och jag mådde förvånansvärt bra, bortsett från att os från grillen var nästintill outhärdligt, kött var big no no och jag blev lätt yrslig vid extrem hunger. Saltiner i väskan var jag än gick var den stora räddningen, hett tips!

Vecka 12-18


I vecka 12 fick vi äntligen komma på inskrivning hos barnmorskan. Mina värden kollades, men annars inte så mycket mer än att vi fick tid för ultraljud och nästföljande besök hos barnmorskan. Återigen, det kändes som en evighet bort. Efter detta hade vi dock bestämt oss för att berätta för nära och kära, äntligen! Fattar inte ens hur vi lyckades hålla det hemligt så länge. Någonstans kring vecka 12 började även en liten, liten mage att skymtas och den växte för varje dag.

Vecka 19-25


I vecka 19 var det äntligen dags för ultraljud! Lite blandade känslor inför det, spänningen blandat med rädslan att något skulle vara fel. Allt såg som tur var bra ut och det var verkligen en magisk upplevelse att få se det lilla livet. Vi hade kommit överens om att ta reda på kön om möjligt. Jag blev så förvånad när barnmorskan meddelade att det var en liten tjej som sprattlade runt därinne, var helt säker på att det skulle vara en pojke.
Följande veckor hände det mycket, bland annat de första sparkarna någonstans runt vecka 22-23. Så himla häftigt! Vi vågade även börja handla de första kläderna och bebissakerna efter UL, och så passerade vi 50% av graviditeten.

Vecka 26-31


I vecka 26 åkte vi till Stockholm för att göra 3D-ultraljud. Roligt att få vara med om ultraljud ännu en gång, och just i 3D kunde man verkligen se lilltjejens drag. Skönt att på nytt få höra att allt såg bra ut också, så vi tyckte att det var väl värt pengarna. I övrigt växte bebis så att det knakade under dessa veckor, vi fick hem barnvagnen, var på regelbundna kontroller hos barnmorskan och lyssnade på hjärtljuden bland annat. Vecka 30 kändes som en milstolpe, äntligen kunde man börja räkna ner på riktigt. Och så "försvann" mina fötter. Jag jobbade även min sista dag innan jag gick hem på graviditetspenning, ett beslut jag inte ångrat en sekund.

Vecka 32-37


Graviditetspenningen drog igång i vecka 32 och besöken hos barnmorskan började komma varannan vecka istället för var fjärde. Jag trodde nog att jag skulle bli galet uttråkad av att vara hemma, men kom snabbt in i lunken och har ärligt talat haft ganska fullt upp under tiden magen växt så att det knakat. Runt vecka 35 började magen verkligen bli tung och det var väl då jag faktiskt började känna mig stor och otymplig. Förberedelserna fortsatte med bl.a. packning av BB-väskan och så ordnade mina fina vänner en babyshower för mig och lilltjejen!

Vecka 38-41


De senaste veckorna är ju så färska så det känns nästan lite onödigt att summera dem. I vecka 38 räknas graviditeten som fullgången, så jag pustade ut litegrann när vi passerade den gränsen. Fantastiskt nog så mår jag fortfarande som en prinsessa, men tiden går helt galet långsamt när man bara väntar. Den som väntar på något gott... 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress