Amning
Det här med amning... Urmysigt, nyttigt för bebisen och alldeles galet praktiskt att alltid ha maten med sig. MEN. Ja, det finns ett men. Det gör så in i väggen ont. Jag var beredd på det eftersom jag både läst det och hört det från andra med erfarenhet på området, men efter att ömheten som kom dag två och tre efter de dagarnas snuttande följt av mjölkstasen när mjölken rann till och man plötsligt förvandlades till Dolly Parton över en natt så trodde jag att jag hade genomlidit det. Så var inte fallet. Igår och idag har min lilla Selmis varit helt otroligt tuttig och inte nöjt sig med en sida per amning utan behövt båda varannan till var tredje timme, och resultatet är att jag nu sitter här med sår. Så himla ont! Konstigt nog inte vid själva amningen, men däremellan håller jag på att avlida. Tuben med Purelan som jag köpte i förväg är min bästa vän för tillfället och ett hett tips till dig som väntar barn. En riktig lifesaver!
 
Självklart är det värt smärtan för de mysiga stunderna och det är underbart att mini äter, så jag hoppas verkligen att hon vänder i vikt nu så att vi slipper lägga till ersättning (även om det såklart inte är något fel med det). Håll tummarna!
 
Sophie

Sara ett tips. Jag fick jättesår den första veckan. Smörjde in med bröstsalvan hela tiden, men det blev inte riktigt bra förrän jah började smörja in med själva bröstmjölken. Först precis innan så de var lite fuktiga innan Esther åt och sen precis efteråt, blev bra nästan på en gång 👌🏻

Svar: Tack för tipset, får testa det omgående!😊👍
None None

Jonna

Fick också tips om att använda bröstmjölken som "salva". Och så finns det ammningsnappar på Apoteket som man kan sätta på som skydd tills det har läkt också! Och så kan jag trösta dig med att det onda faktiskt går över! Jag har för mig att det tog ungefär tre veckor innan det slutade göra ont för mig. Hoppas det ger sig snart, Kram

Svar: Måste testa det ordentligt! Köpte amningsnappar idag på Apoteket så hoppas det hjälper😊 Tack!
None None

Anonym

Hur är bebisens tag om bröstet? Jag har hört att det främst är vid dåligt tag om bröstet det blir sår. Jag har inte fått ett enda sår! Va lite öm i början bara. Smörjde då med bröstmjölk

Svar: Jag tycker att det ser ut och känns bra, men det kan säkert vara så som du beskriver! Har köpt hem amningsnapp och ska testa👍 Ska även jobba på att smörja med mjölken!
None None

Maria

Hej! Vi fick vårt andra barn 20/3 en flicka, jag har också känt av mjölkstasen och såriga bröst vårtor. Men kan verkligen rekommendera att testa amningsnapp från apoteket jag använde dom när jag fick sår och efter 2 dagar hade det läkt och jag ammar nu utan dom vilket funkar bra, men det är skönt att dom finns om det blir sår igen. Hoppas allt löser sig för er!

Svar: Vad skönt att det ordnade sig! Ska testa det, tack för tipset!😊
None None

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress