Vecka 34

Då var även vecka 34 till ända och imorgon går vi in i vecka 35. Veckorna swishar verkligen förbi, samtidigt som det känns som att det har varat i en evighet. Jag minns till exempel inte ens hur det känns att kunna se sina egna fötter. Man vänjer sig vid läget som det är helt enkelt.


Nu är bebisen ungefär 42 cm lång och väger omkring 2.35 kg. Barnet kan nu själv bekämpa lättare infektioner med sitt immunförsvar. Det börjar dessutom bli trångt därinne, så rörelserna blir större och långsammare. Vid det här laget är det många bebisar som lägger sig tillrätta med huvudet ner i bäckeningången, medan ca 3-4 % lägger sig med rumpan nedåt. Isåfall krävs vändningsförsök i vecka 37.

Vid måndagens barnmorskebesök såg allt fint ut och lilla mini ligger fortfarande med huvudet nedåt, dock fortfarande ruckbar/rörlig. Det hickas minst en gång per dag och rörelserna har verkligen blivit större, och inte alls lika hastiga som tidigare. Magen växer så att det nästan knakar, men jag har än så länge klarat mig från bristningar så låt oss hoppas att det fortsätter så hela vägen in i mål. I övrigt så tyckte barnmorskan att magen sjunkit något och jag är beredd att hålla med. Den tar liksom i låren när jag sitter ner. Det har även börjat stråla lite nedåt, eller hur man ska beskriva det, så något har definitivt hänt med positionen. Annars mår jag fint, tränar och lever som vanligt!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress