Tips för bra sömn

På tal om det här med sömn så tittade vi på Dr Mikael och Tilde häromkvällen, och temat för programmet var stress och sömn. Jag har alltid hävdat att sömn är viktigt för att hålla immunförsvaret på topp och inte bli sjuk, och därför är jag noga med att sova ordentligt med tanke på mitt jobb som förskollärare. Förskolan kan väl troligtvis vara en av de  mest bacillrika miljöerna vi har i det svenska samhället, och då gäller det att göra vad man kan för att undvika sjukdomarna så gott det går. Min gräns går vid 7 timmar per natt, mindre än det fungerar inte om jag ska orka jobba och träna som jag gör. Mannen har alltid småskrattat lite åt mig när jag säger att jag måste gå och lägga mig för att inte bli sjuk, men så har jag heller inte en enda sjukdag sedan i mars 2016. Det måste vara något slags rekord i förskolans värld.


Hur som helst så hade jag helt rätt. Vi människor behöver sova 7 timmar per dygn, dels för att kroppen och immunförsvaret ska hinna återhämta sig och dels för att vi ska hinna med de olika sömnstadierna som vi behöver gå igenom.

Här kommer de bästa tipsen som läkaren gav och som jag känner igen mig i:

1. Temperaturen. I sovrummet bör temperaturen vara 16-18 grader, alltså ganska kallt. Vi har ungefär 18 grader och det känns inte alls kallt när man ligger under täcket.

2. Mörkt och tyst. För bra sömn är det en klar fördel om sovrummet är mörkt och tyst. Vi har mörkläggningsgardiner som gör att det blir kolmörkt oavsett tid på dygnet. Öronproppar är ett bra alternativ för att få tyst.

3. Sociala medier. Att vara tillgänglig dygnet runt är ett stressmoment och skärmljus är dessutom så kallat blått ljus, som får oss att piggna till. Inga telefoner eller surfplattor bör därför följa med in i sovrummet.

4. Var trött. Det är ingen idé att gå och lägga sig om man inte är trött. Försök därför ställa in din dygnsrytm så att du faktiskt är trött när du ska sova. Har du inte somnat efter en halvtimme i sängen så gå upp och gör något annat och försök igen när du faktiskt är trött.

5. Slappna av. Att komma hem från ett arbetspass eller en sen träning och direkt gå och lägga sig är ingen bra idé, tro mig. Kroppen och hjärnan behöver komma ner i varv för att man ska somna snabbt. Läs en bok, ta ett bad eller slappna av en stund i soffan framför tvn innan du ger dig på att försöka sova.

Tänk att inte ens denna kula hindrar mig från att sova bra. Det är knappt att jag fattar det själv. Idag är vi 85% färdigbakade och lite senare idag kommer veckans gravidstatus.
Magdalena

Öronproppar är verkligen helt underbart att ha. Sover själv alltid med öronproppar. Så skönt att plugga in dem djupt i öronen när man går och lägger sig och verkligen stänga ute alla störande ljud. Jag sover så mycket bättre och djupare när jag slipper bli störd och somnar dessutom på direkten.

Svar: Ja visst är det toppen! Så lätt att man blir störd/väckt av något ljud annars och sedan kan man inte somna om!
None None

Magdalena

Ibland så brukar jag bli lite öm i öronen av att sova med öronproppar. Du råkar inte ha något bra tips på sköna öronproppar att sova med?

Svar: Förstår det! Har hittills inte hittat några som löser det problemet dessvärre! Det bästa är nog att försöka vila från dem någon dag i veckan, så att öronen får luftas😊
None None

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress