Vecka 37

Ännu en vecka har passerat! 95% av alla födslar sker mellan vecka 37-42, och nu har alltså vecka 37 gått och jag kunde inte vara mer nyfiken på när lilltösen ska välja att komma. Jimmy har en teori om att jag far omkring så mycket att det blir rätt gött att skumpa runt därinne, medan jag tänker att om jag rör mig regelbundet så borde hon till slut ledsna och vilja ut. Oklart vem som är på rätt spår här...


Hur som helst, bebisen är i denna vecka ca 46 cm lång och väger nu i slutet av veckan på ett ungefär 2.97 kg. Barnet förbereder sig för livet utanför livmodern, bland annat genom att suga på tummen. Sugreflexen är viktig för att amningen senare ska fungera. 

Det bör alltså snart vara en liten klimp på 3 kg som gosar runt i min mage, och att hon snuttar på sina händer det såg vi ju på ultraljudet i förra veckan. Dessutom hickas det minst en gång om dagen, vilket tyder på att hon tränar lungorna. Endast tre veckor kvar till BF nu, så jag är mer eller mindre en tickande bomb. Så himla spännande! Jag har dock några saker jag skulle vilja bocka av innan det är dags, framförallt sista delen av föräldrakursen på måndag och besök hos frissan på tisdag, så lite till kan hon få vänta.

När det gäller träning så är det sig ganska likt. Jag gjorde comeback på spinningen i torsdags och det gick galant, så jag är glad att jag gav det en chans till. Löpbandet avstår jag helst helt och hållet numera eftersom det blir alldeles för stötigt att gå där, så det är crosstrainer, cykel, promenader ute och lättare styrketräning som gäller. Jag är glad för det lilla och tänker att all träning/motion är bättre än ingen alls.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress