En sämre dag
En god natts sömn? Nja, inte natten som var i alla fall. De ljusblå staplarna betecknade med "restless" är alltså de gånger jag vaknat och försökt hitta en sovställning som inte förvärrar det onda i högra sidan av min hals och käke, och de rosa staplarna för "awake" är de gånger jag haft så ont att jag behövt ta värktabletter. En riktig skitnatt, om ni ursäktar språket.
 
Jag ringde vårdcentralen det första jag gjorde imorse, och fick en tid för provtagning och undersökning på eftermiddagen. Gå dit och få halsflussen bekräftad, hämta ut penicillin och handla hem lite sådant som går okej att äta när varje sväljreflex smärtar. Snabbt och smidigt. Icke. Först och främst innebar provtagning bl.a. stick i fingret och där brast det för mig. Jag har väldigt svårt för nålar, men brukar klara det bra. Idag sprutade tårarna fast jag kämpade emot.
Provsvaren visade sedan feber och streptokocker i halsen, OCH så tyckte både sköterska och läkare att de såg en halsböld. Sådana måste man tydligen göra ingrepp på, närmare bestämt lokalbedöva, sticka/skära hål på och tömma på vätska. Ganska precis där brast det igen. Sara (2)4 år storbölade.
Vidare till sjukhuset med en akut remiss till Öron näsa hals och efter lång väntan fick jag komma in och vara med om den trevliga proceduren att spruta upp lokalbedövning i näsan för att skicka in en kamera via ena näsborren och vidare ner i halsen. Ett par tårar till där kan jag säga.
 
Summa summarum: Jag har gråtit inför tre olika sällskap av främmande människor på en och samma dag, men nu känns det som en bagatell eftersom jag faktiskt slapp undan med en hästdos penicillin. Hoppas, hoppas att det biter så att jag slipper det där med halsböld. I nuläget är mina halsmandlar "bara" väldigt svullna.
 
Hoppas att ni haft en bättre torsdag?
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress