Långpass


Min träningskalender visade sig vara ett väldigt bra köp. Tack vare den har jag koll på att mina tre löppass i veckan blir gjorda. Som det ser ut just nu kör jag ett intervallpass, ett långpass och ett fritt pass där springer helt på känsla och dagsform. 
 
Dagens pass var långpass, men eftersom jag tröttnat rejält på löpbandet så valde jag att springa utomhus så det blev inte så långt som jag först tänkt mig. Att springa på löpband är absolut ett bra kompliment och studier visar att kroppen svarar på i stort sett samma sätt på löpträning på band som utomhus, men det är rätt stor skillnad i löpsteget. På band lyfter du bara foten, utomhus måste du skjuta ifrån för att komma framåt vilket självklart kräver en större kraftansträngning. Något som mina benhinnor snällt har påmint mig om efter mina två tidigare kortrundor ute i år. Efter många mil på löpbandet är benen helt enkelt inte riktigt med i matchen när det kommer till utomhuslöpning, så därför nöjde jag mig med 9 km på dagens långpass. Nästa vecka tänkte jag våga mig på en längre sträcka. Otroligt skönt i det kalla vårvädret, och nya löparjackan från Röhnisch, vantarna från Asics, pannbandet från Soc samt halsduken från Nike får mer än godkänt. Hur har jag någonsin klarat mig utan en löparhalsduk? 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress