Brand

Vi fick en händelserik eftermiddag på jobbet igår, jag och Angelica. Det är sista veckan av sommarsammanslagningen, så vi är fortfarande på Krongatans förskola (snart känd här i stan för att folk tänder på deras förråd på nätterna) och plötsligt börjar det komma in en stark lukt av brandrök genom fönstren när vi sitter och degar med barnen vid ett bord. Så vi rycker med oss min telefon ur väskan och springer i riktning mot den svarta rökpelaren bakom gymnasieskolan. Springer för livet och är helt färdiga när vi kommer fram. Mycket riktigt så är ett förråd eller en bod (vad det nu är) helt övertänd och ännu en bredvid håller på att antändas. När jag la på efter att ha pratat med larmtjänst var jag helt skakig och både jag och Angelica var genomsvettiga från topp till tå medan vi väntade på brandbilarna.

Varför håller folk på såhär? För man får ju anta att någon har tänt på med tanke på att det regnat ordentligt tidigare på dagen och natten så allt var ju blött. Fast det som stör mig mest är alla människor som kom farande i samband med räddningstjänsten. Folk som rycker fram sina mobiler och springer mot olyckan, enbart för att fotografera och filma trots risken att faktiskt hindra utryckningspersonalen från att göra sitt jobb. Sjukt. Nog för att jag fotade och filmade, men jag hade ju faktiskt redan ringt och stod bara där och väntade...

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress