Leilas dumlemuffins
Jag har lite städdag här hemma, så som en liten belöning tog jag ett break för att baka muffins. Det kanske inte blev de vackraste muffins jag bakat (tror det hade underlättat med en muffinsplåt eftersom smeten var ganska lös...), men de blev goda. Här är receptet:

Leilas dumlemuffins
100 g smör
2 dl mjölk
1 st citron (skalet)
2 st ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 påse Dumle

Sätt ugnen på 175 grader vermluft för stora muffins eller 200 grader varmluft för små.
Smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker pösigt. Rör ner den ljumna vätskan.
Blanda vetemjöl, bakpluver och salt och rör ner i smeten.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll dem till 2/3 med smet. Stick ner några Dumle i varje form.
Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter om du gör stora muffins eller 12-15 minuter om du gör små.

Jag blandade även ihop ett vaniljströssel som jag strödde uppepå muffinssmeten innan jag ställde in plåten i ugnen. Det blir en väldigt god och nästan lite knaprig yta då, vilket jag gillar. Här kommer receptet på det:

Vaniljströssel
1 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
50 g smält smör

Blanda alla ingredienser och strö det över muffinssmeten i formarna.




Behöver jag ens säga att det smakade lite extra bra ute i eftermiddagssolen på balkongen? Synd att det blåser lite kallt uppe på sjunde bara, längtar efter inglasningen som kommer om några veckor!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress