Tabata


Jag ska inte till skolan förrän vid ett, så jag passade på att ge mig ut på lite löpning nu på förmiddagen. Jag gillar att springa när det är lite mulet och svalt, mycket lättare att andas då.

Dagens pass blev jogg in till startpunkten av elljusspåret där jag sedan sprang 2,5 km och sist men inte minst avslutade med dubbla set tabata-intervaller. Det blev totalt 25-30 minuter träning och jag är helt slut!

Tabata är förresten korta men intensiva och effektiva intervaller, man kör stenhårt i 20 sekunder och vilar 10 sekunder i 8 omgångar. Jag körde alltså 16 intervaller nu när jag var ute. Appen jag använder heter Tabata timer och jag tycker den är jättebra. När man trycker på start räknar den ner från tre så på det tredje pipet kör man, sedan gör den likadant när det är dags för vilan och när man ska igång igen. Man ser även på vilken av de 8 intervallerna man är om man nu skulle tappa räkningen. Väldigt enkelt och smidigt. Fungerar lika bra till löpning som till styrkeövningar.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress