Såhär kör jag intervaller
Jag fick en fråga om hur jag kör intervaller mer exakt, så det tänkte jag svara på nu. Det finns ju säkert en miljon varianter på intervallpass och det tycker jag är jättebra eftersom man behöver variation för att få resultat. Att nöta samma sak vecka efter vecka ger inte så mycket tyvärr.

På löpbandet:
Under vintern har jag kört mycket intervaller på löpbandet och då har jag helt enkelt bestämt en hastighet för de lugnare delarna som känns bra och där jag får utrymme att andas och återhämta mig och en hastighet där jag känner att jag knappt orkar hela vägen. Sedan har jag varierat mellan att ibland köra 1 minut vila och 1 minut spurt, 30 sekunder vila och 30 sekunder spurt, 2 minuter vila och 1 minut spurt osv. De passen har ofta blivit totalt 60 minuter med uppvärmning, nedvarvning och stretch inräknat. Fördelen med löpbandet är ju att man har klockan precis framför näsan så det är lätt att hålla koll på tiden. 

Utomhus:
Jag föredrar nog dock att springa utomhus och inför åvarvet förra året gick jag och Jimmy på intervallträning en gång i veckan som anordnades av duktiga löpare och det gav mycket tips och idéer. 
Ett typiskt intervallpass börjar med jogging som uppvärmning, ca 2-3 km, och sedan gäller det att hitta ett bra ställe att köra intervallerna på. Personligen gillar jag grusvägar eller elljusspår för där kan man enkelt dra en start- och stopplinje i marken. När man dragit startlinjen är det bara att starta klockan och löpa allt vad man kan åt ett håll och sedan stanna och rita stopplinjen när klockan piper. När vilan är över gör man samma sak fast tillbaka och då är ju tanken att man ska hinna tillbaka till starten för då vet man att man håller ett bra tempo.

Tiderna kan man som sagt med fördel variera och då varierar ju även längden på intervallerna. En dag kan man t.ex. köra korta intervaller där spurten är 30 sekunder och vilan 20 sekunder, nästa gång kanske man kör 1 minut spurt och 1 minut alternativt 30 sekunder vila beroende på vad som känns bäst och sedan kan man ju alltid testa längre intervaller där spurten är 3 minuter och vilan kanske 1 minut.

Kör man kortare intervaller orkar man självklart flera, men som sagt variation ger resultat! Ett tips är att köra tillsammans med någon så att man kan pusha och hjälpa varandra.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress