Crossfit
Tanken när jag och Jimmy åkte till gymmet tillsammans idag var att köra just gym, men när vi kom dit pratade Jimmy med några grabbar han känner som skulle på Xfit Forever som skulle börja kl. 18 och som tyckte att det var ett bra pass. Så det slutade med att vi hakade på och det ångrar jag inte en sekund! Jag har läst rätt mycket om Crossfit i olika tidningar och på träningsbloggar, men har aldrig vågat testa. Nu har jag provat och det här var garanterat inte sista passet för min del.

Crossfit är en form av högintensiv träning och passen är korta, ca 25-30 minuter. Det är både styrka och konditionsträning byggt på funktionella rörelser i intervallform. På dagens pass var vi 10 personer plus tränaren och så byggdes 6 stationer upp i salen. Sedan körde vi igång och då körde man järnet på den station man var på i 45 sekunder, följt av 20 sekunder vila innan nästa 45 sekundersintervall drog igång och därefter bytte man station. Övningar som förekom var burpees, plankan med hopp åt sidan, boxning på säck, armhävningar i TRX-band, magövning med kettlebells och en övning där man skulle stå på knä med händerna korsade över bröstet och sedan luta sig bakåt så mycket som möjligt och sedan halvvägs upp igen. Under de 25 minuter passet höll på hann vi med ett varv runt och sedan en extra station. Väldigt jobbig och intensiv träning så pulsen blev skyhög, svetten rann, benen värkte, armarna skakade och magen ska vi inte ens prata om. 

Alltid lika roligt att prova en ny träningsform och den här kan jag verkligen rekommendera till alla som gillar att träna riktigt hårt.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress