I plugghörnan just nu
Jag befinner mig just nu i mitt lilla arbetshörn vid fönstret i köket där jag alltid sitter när jag pluggar. Vet inte riktigt varför jag valt just denna plats, men gissar på den sköna värmen från elementet precis vid mina ben och ljuset som kommer in genom fönstret. Hur mycket ljus det finns ute vid den här tidpunkten på dygnet kan väl i och för sig diskuteras, men här sitter jag nu i alla fall. Några finslipningar med referenserna på språktentan är det jag tänker fixa till. Hann inte riktigt klart igår så det är några småsaker kvar.
 
Måste säga att av alla hemtentor jag gjort så var nog den här en av de intressantaste, speciellt den delen jag hade missat som handlar om barns språkutveckling i åldern 0-1 år (jag hade startat från det att barnet säger första ordet...). Så himla häftigt att läsa om hur viktigt det där första året är för den fortsatta utvecklingen. T.ex. att det är viktigt att man tar små pauser emellanåt när man pratar med ett spädbarn så att barnet får chans att jollra, gurgla eller vad det nu gör. På så sätt lär sig barnet att sampela och grunderna i hur ett samtal fungerar, alltså att när barnet pratar är jag tyst och lyssnar och när jag pratar är barnet tyst och lyssnar. Och då pratar vi om ett barn som bara är någon månad gammalt. Snacka om att man har stort ansvar som förälder! Känns som att alla som ska skaffa barn borde läsa några kurser ur förskollärarprogrammet för att få veta sådana här saker.
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress