Recept på dagens lunch
Den här smaskiga måltiden slängde jag ihop till mig och min karl medan han var ute på sin promenad. Ni har sett den förut och det kan bero på att vi äter det nästan varje vecka eftersom det är så himla gott. Och nyttigt. Och enkelt. Blir det bättre än så?

Gör såhär:
-Sätt ugnen på 225 grader.
-Hacka valfria rotfrukter, exempelvis morötter, rödbetor, palsternacka eller en blandning av flera olika (går självklart med potatis också men vi brukar välja andra rotfrukter som har bättre kolhydrater i sig).
-Sprid ut dem i en stor ugnsform och häll över en skvätt olivolja.
-Krydda sedan med flingsalt och valfria andra kryddor (jag brukar köra på ganska mycket timjan och sedan lite basilika och oregano) och blanda sedan om.
-Släng in formen i ugnen i ca en kvart och rör om efter halv tiden.
-Skär under tiden ett snitt i laxfilén och fyll den med Philadelphia med smak av vitlök och örter.
-Ta sedan ut formen och peta rotfrukterna åt sidan så att laxen får plats i mitten, sänk ugnen till 200 grader och släng in alltihopa i en kvart till.
-Servera med en vanlig grönsallad.
 
Lätt som en plätt! Ibland hoppar jag även över att fylla laxen och slänger istället in den som den är och serverar med romsås eller skagenröra. Också jättegott!


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress