En av tre avklarad
Ni skulle bara veta vilken ångest jag hade igår över att jag tackat ja till att jobba kväll idag när jag fortfarande inte ens börjat med mattetentan som ska skickas in på söndag. Jag jobbar ju hela helgen så det finns inte så mycket tid att ta därifrån heller... Men vet ni vad? Jag blev just klar med den!! Den känns rätt så bra också så jag håller tummarna. Det flöt på jättebra idag till skillnad från igår när jag bara lyckades plocka lite ur läroplanerna och sedan börja lite med själva planeringen. Det tackar jag min underbara handledare för som gav mig massa bra tips på matteaktiviteter som hon gör med sina små solstrålar.
 
Uppgiften är att utgå från förskolans och grundskolans läroplaner samt en bok som heter "Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?" och komma fram till vad det ät tänkt att barnen ska lära sig och därefter göra en grov årsplanering över hur jag vill arbeta med matematiska begrepp i förskolan på ett sätt som grundskolan sedan kan bygga vidare på. Dessutom ska man motivera sina val av aktiviteter, beskriva vad de ger för resultat och hur jag tänker utvärdera min undervisning. Ganska mycket för bara pluttiga 1,5 högskolepoäng. Det svåraste var att antalet sidor är öppet, men en sida var tydligen för lite så man vet inte riktigt hur mycket de väntar sig... Min blev i alla fall 4 sidor plus en egen sida för referenserna. Hoppas det duger. Tror jag väntar med att skicka in den tills imorrn ifall jag kommer på något jag vill ändra...


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress